Hiking til toppen av Afadjato – Ghanas høyeste fjell

En topp på 855 meter imponerer ikke nordmenn flest. Det var likevel en utfordring å komme seg til toppen på den bratte og tidvis gjørmete stien til toppen av Afadjato. Med høydeskrekk som slår inn rimelig fort var jeg litt usikker på om hiking til toppen av Afadjato var noe for meg – men jeg måtte jo prøve!

De fleste stedene i Ghana ble jeg kjent med på egen hånd eller sammen med venner. Dette var den eneste gruppeturen jeg var med på der. Med tema “an adventure for empowerment” tenkte jeg det var verdt et forsøk. Og med en god miks av lokale og turister, var det en perfekt gruppe å utfordre seg selv sammen med.

Voltaregionen i Ghana

Afadjato ligger i Voltaregionen, litt over 20 mil fra hovedstaden Accra. Regionen har navnet fra innsjøen Volta, som er verdens største menneskeskapte innsjø når man ser på de totale arealet den dekker. Det er flere fine steder rundt innsjøen. Her går det også en ferge fra Akosombo i sør til Yeji i nord. Den turen er virkelig er en go-local opplevelse – jeg tok turen sammen med to venner i 2014.

Foruten innsjøen Volta og det høyeste fjellet finner du også Ghanas høyeste fossefall, Wlii, i denne regionen. Her finner du også Tagbo Falls, som ligger rett ved Afadjato. Disse to kan man gjerne kombinere, men da er det viktig å legge inn nok tid til både hiking til toppen av Afadjato og til Tagbo Falls etterpå.

Hiking til toppen av Afadjato

Turen fra Liani Wote starter med en lett gåtur gjennom skogen. Etter et lite stykke kommer du til et skilt der du velger om du skal gå til Adadjato eller til fossen Tabgo. Så fortsetter du på flatmark et kort strekke til, før resten av turen opp til Afadjato går bratt oppover.

Det er enkelt å gå noen steder, mens andre steder er det så bratt at man må ta tak i grener for å dra seg oppover. Stien består i hovedsak av småstein, noen steder berg, og andre steder er det noe gjørmete. Det var ganske tørt og fint å gå på veien opp, men likevel var jeg ikke engang halvveis før jeg lurte på hva i alle dager jeg hadde gitt meg ut på!

Jeg var imidlertid ikke klar for å gi meg, og de jeg møtte som var på vei nedover igjen kom med lovnader om at utsikten var verdt turen opp. Litt over en time etter vi startet, kunne jeg endelig se toppen!

Selv om jeg var skeptisk når jeg startet – fordi jeg hadde hørt at det var så bratt, så kom jeg meg til toppen! Stien var bare bratt på den “riktige” måten: Bare bratt oppover, og ikke smal sti med stupbratte skrenter på siden.

Utsikt og god stemning

Det var god stemning på toppen, og etter en stund hadde alle kommet seg opp så vi var samlet igjen. Som en påminnelse å ta med seg videre, fikk vi alle et “empowerment” armånd. De svarte glassperlene symboliserer hardt arbeid og innsats. Den gylne glassperlen symboliserer belønningen som venter når du når målene dine.

Etter en god hvil på toppen startet vi turen ned igjen. Det var enda mer utfordrende å komme seg nedover de bratte og sleipe stiene! Omtrent halvveis nede begynte det å regne – og det var en gjørmete og våt gjeng som kom tilbake til bussen. Etter å ha ventet vel og lenge på de siste som kom ned fra fjellet var vi endelig fulltallige i bussen. Nå så vi frem til en avslappende kveld på hotellet!

Når du tror eventyret er over

Det var imidlertid ikke slutt på action. Vi hadde bare humpet en kort stund før bussen kjørte seg skikkelig fast ved en bro, med ett dekk hengende over bakken. To personer kunne sannsynligvis kommet opp med en god plan langt raskere enn de 20 som involverte seg for å diskutere den beste måten å komme løs på. To timer og uendelig mange diskusjoner senere begynte endelig bussen å røre på seg igjen. Da skal jeg si det var deilig å endelig komme frem til hotellet og få seg en dusj og noen timer søvn!

Morgenen etter var det skikkelig herlig å starte dagen i bassenget, og fortsette med frokost ved elvebredden.

Tips til overnatting

Jeg har ikke bodd rett ved Afadjato selv, men det finnes sannsynligvis flere steder å overnatte nærmere enn det jeg anbefaler her. Jeg syns nemlig det er fint å være i nærheten av vann – så om du vil ha en overnatting på veien anbefaler jeg et stopp med innsjøen Volta. Det er rundt 13 mil fra Afadjato og 9 mil fra Accra. Her har jeg bodd to ulike steder.

Afrikiko Riverfront Resort
Her bodde jeg når jeg gikk Afadjato i 2013. Hotellet var fint, hadde et herlig basseng og serverte god mat. Hotellet ligger rett ved elven Volta. Jeg har ikke vært tilbake siden, men i april 2019 har de flere gode omtaler på Google reviews i løpet av de siste månedene, og har en totalscore på 3.9.

Adi Lake Resort
Jeg bodde her når jeg reiste rundt i Ghana i 2016. Hotellet ligger fint til rett ved elva Volta, og sitter du ved elvebredden har du utstikt til broa som krysser elva. Jeg hadde et behagelig rom, og det var stille og rolig når jeg var der. Det var skikkelig deilig å sitte ved elva og lese, og de serverte passe god mat i restauranten. De har ikke basseng. De har en snittscore på 3.8 hos Google reviews, og i april 2019 har de hatt flere gode omtaler de siste månedene.

Slik kommer du deg til Afadjato

• Det er to steder du kan starte turen til toppen av Afadjato. De fleste starter fra landsbyen Liati Wote, men du kan også starte fra Gbledi-Gbogame.
  • Det enkleste er å leie bil med sjåfør. Dersom du vil reise med lokal transport så går det trotro (minibuss) fra Accra til Hohoe eller Golokwati, og fortsette til Liati med trotro, taxi eller motorsykkeltaxi.

Tips til turen

• Det er varmt i Ghana og sola kan være ekstremt varm midt på dagen. Det er derfor lurt å gå enten tidlig på morgenen, eller litt utpå ettermiddagen. Bare pass på at du kommer deg ned igjen før det blir mørkt.
  • Vær oppmerksom på at stien blir skikkelig gjørmete når det regner. De lokale kan svare deg på om det er anbefalt å gå opp eller ikke.
  • Det tar normalt mellom 45 minutter og to timer å nå toppen, alt etter hvor fort du går og hvor mange pauser du trenger for å få igjen pusten på vei opp.
  • Ta med rikelig med vann. Husk litt ekstra fordi det er så varmt.
  • Det er mer folk i helgene, så velg en ukedag om du har mulighet.

Flere reiseartikler fra Ghana

Frister det med hiking til toppen av Afadjato?