Reiseminner fra 2019

Nok et år har gått. 2019 var året der jeg ble hekta på hengekøyecamping, kjørte Norge på langs på motorsykkel og prøvde meg som digital nomade i en måned på Bali.

Når jeg setter meg ned og reflekterer over livet, reiser og siste års opplevelser, så blir jeg ekstra oppmerksom på hvor heldig jeg er som har mulighet til å reise og oppleve så mye. Det ligger mye jobbing bak, men likevel så er jeg heldig som har en fin jobb som gir meg inntekt, samt helse og kapasitet til å jobbe med blogging ved siden av. Jeg blir stadig mer oppmerksom på at jeg ikke skal ta det for gitt!

Og så er det alle dere da! Dere som leser bloggen og følger med meg på turene, som henter inspirasjon, som deler egne tips med meg og som liker, kommenterer og sender meg hyggelige meldinger. Tusen takk! Jeg setter utrolig pris på tilbakemeldingene, og blir glad når jeg hører fra hver og en av dere.

2020 blir et år med år med mye forandringer, og av den grunn blir det sannsynligvis litt mindre reiseing – ihvertfall på starten av året. I løpet av mars skal jeg avslutte alt jeg driver med som webredaktør på Veterinærinstituttet, og i april starter jeg i ny jobb som webredaktør et annet sted.

Jeg skal ikke bare skifte jobb, men jeg skal også flytte til mer landlige omgivelser – også i april! Jeg har funnet meg et rødmalt hus med hage som ligger rett ved skogen. Det blir litt av en overgang fra å bo midt på Sagene – men jeg gleder meg skikkelig!

Nok om fremtiden for nå – her er et tilbakeblikk på forrige reiseår.

Middag på bål ved Fagervann.

Reiseåret 2019

Jeg hadde en travel start på året med studier ved siden av jobb, men fikk kombinert det med et eventyr: jeg kombinerte studiepermisjon og jobb med å prøve meg som digital nomade på Bali. Årets reiser har forøvrig, som i fjor, vært preget av motorsykkel. Jeg har hatt flere fine turer i løpet av året – og høydepunktet var å kjøre kystnorge fra Lindesnes til Nordkapp.

I år hadde jeg min første natt ute i hengekøye, og da ble jeg hekta! Gjennom året har jeg reist jevnlig på campingturer. Utpå høsten fikk jeg et gjensyn med Ghana, og utover vinteren har det bare vært kortreiste turer med hengekøye. Så nå har jeg også funnet noe jeg liker med vinteren – nemlig vintercamping!

Workation på Bali

I februar kombinerte jeg studiepermisjon med bortekontor, og bodde fire uker på Bali. Det gjorde godt for både kropp og sjel – og ikke minst for studier!

Jeg gjorde det svært enkelt på denne turen og booka både kontorplass og sted å bo via Outpost coworking. Så når jeg kom var alt klappet og klart. Jeg fikk et fint rom i gangavstand til kontoret, der jeg hadde mitt eget rom og delte kjøkken og uteplass med andre Outpostere. Jeg fant en fin rutine på å jobbe for arbeidsgiver to dager i uka, og fordele pensumlesing og oppgaver utover resten av dagene. Så la jeg opp til noen timer fri til å oppleve Ubud, slarve med folk jeg møtte på turen og ta noen dagsturer for å oppleve litt mer av Bali.

Jeg trivdes skikkelig godt med livet på Bali. Til tross for at jeg var rimelig redusert og forkjøla i over en uke, så fikk jeg mye ut av turen. Jeg fikk unna nesten like mye jobb som jeg så for meg, samt at jeg hadde litt tid til opplevelser.

Bali har imidlertid også sine baksider med alt for mye turisme, ekstremt mye trafikk i byene og etter min mening for dårlig regulering av turismestrømmen til de mest populære stedene. Jeg hadde gjerne tatt en ny måned (eller lenger) som digital nomade om jeg fikk sjansen – men jeg er litt usikker på om jeg hadde valgt Bali igjen.

Bedre kjent med Bergen

I løpet av våren hadde jeg flere turer til Bergen for å jobbe med studieoppgaver. Jeg studerte interaksjonsdesign og brukervennlighet ved siden av jobb høsten 2018 og våren 2019, og de jeg jobbet sammen med på prosjektoppgave bodde begge like utenfor Bergen.

Og jeg hadde slett ikke noe imot å ta noen togturer over fjellet, få med meg blomstringen i Nygårdsparken og nyte utsikten fra Fløien – samt få unna litt studearbeid i hyggelig selskap.

Jentetur til Støtvig hotell

I mai hadde jeg en herlig tur med jentene til Støtvig hotell. De har et fint søndagstilbud med middag, spa og frokost inkludert, og da fikk jeg både velvære og mye tid sammen med gode venner.

Vi startet oppholdet med en skikkelig god lunsjbuffet, etterfulgt av en gåtur i fjæra og litt velvære på spaavdelingen. Det aller beste med slike helger er å ha så godt tid til å prate sammen – og få en skikkelig oppdatering på stort og smått som skjer i livet.

Første campingtur med hengekøye

Å våkne under åpen himmel, nyte varmen av de første solstrålene og så bare henge en times før jeg står opp og koker kaffe på bålet – det er en deilig start på dagen!

Jeg var langt ifra noen dreven camper når jeg oppdaget hengekøyecamping, og jeg ble skikkelig hekta fra første natt. Selv om verken jeg eller Elisabeth fra GlobetrotterElisa hadde sovet i hengekøye før, gikk den første turen over all forventning! Vi hadde en skikkelig fin kveld ved bålet, og en ganske god natt i hengekøya.

Her kan du lese om mine erfaringer fra første natt i hengekøye.

Jeg inngikk også et samarbeid som ambassadør for Amok Equipment, som leverer den herlige hengekøya Draumr der du både kan ligge på siden og ligge rett ut på ryggen (sponset samarbeid).

Motorsykkeltur til Trondheim

I april starten motorsykkelsesongen, og jeg var ivrig etter å komme meg på tur etter vinteren. I løpet av våren ble det mange fine turer!

I juni skulle jeg jobbe noen dager i Trondheim, og da tok jeg litt fri og kjørte motorsykkel til og fra – og la inn noen dager med opplevelser på veien.

Jeg fant den hyggeligste hytta på Airbnb og hadde to netter ved vannet rett ved Åkerstrømmen. Jeg kjørte en dagstur i Rondane, og videre via Femunden og Røros til Trondheim.

Innomellom jobb fikk jeg noen timer til å rusle rundt i Trondheim, og en av favorittene min Bakklandet med de fargerike trehusene og koselige kaféer.

Og jammen fikk jeg ikke et gjensyn med Petra! Vi møttes på båten til Island i 2018. Vi var begge ganske ferske motorsyklister, vi reiste begge alene – og når vi nærmet oss de enorme fjellmassene på Island så lurte vi begge på hva vi hadde gitt oss ut på nå… Så vi kjørte de første dagene sammen, og det ble skikkelig bra!

Her kan du lese mer fra Islandsturen min (fra 2018):

På veien hjem fra Trondheim ble det et gjensyn med en av mine absolutt favoritter – nemlig Valdresflya. Her kan du lese mer om roadtrip over Valdresflya på motorsykkel

Lindesnes til Nordkapp langs norskekysten

Jeg hadde en skikkelig langtur i sommer, hele 750 mil med sommerferie! Turen gikk fra Lindesnes, langs hele norskekysten og til Nordkapp. Derifra fortsatte jeg østover i Finmark, og så kjørte jeg gjennom Finland og Sverige på vei hjem.

Før jeg reiste hadde jeg en skikkelig leserunde på norske reiseblogger, og samlet masse fine Norgestips i denne reiseartikkelen.

Målet er å skrive mer om turen nå i løpet av våren – så her er bare noen smakebiter i bilder.

På vei tilbake stoppet jeg noen dager I Sverige for å besøke tantebarna mine, og det er alltid stas! Vi leide oss en hytte, og hadde masse tid til å være på stranda, tegne og spise god mat sammen.

Jeg hadde altså fire uker med knall opplevelser! Avslutningen var imdilertid ikke så bra. Jeg hadde slitt med et vondt kne helt fra starten av turen, og på slutten sa det stopp. Det ble en skikkelig slitsom og vond hjemtur siste dagen, med mange stopp for å strekke ut benet.

Kneet satte også en brå stopper for resten av motorsykkelsesongen. Det var både vondt og hovent, og jeg klarte såvidt å bøye det. Så da var det bare å sette igang med opptrening – og satse på at det kommer seg til ny motorsykkelsesong er igang.

Et gjensyn med Ghana

Strandliv og sjøbris gjør alltid underverker, og på høsten fikk jeg tilbud om å jobbe en uke i Ghana. Det ville jeg selvsagt, og det var fantastisk å være tilbake!

Dette var ikke reisebloggjobbing. Jeg var med som kommikasjonsrådgiver for Veterinærinstituttet for å delta på oppstartsmøte for prosjektet “Fish for development”. Prosjektet er et samarbeid mellom Ghana og Norge, og Veterinærinstituttet er en av partnerne som deltar sammen med Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet.

Det var en spennende og lærerik uke, jeg fikk tid til å treffe noen gamle venner – oog så tok jeg en ekstra langhelg for å nyte strandlivet på Paps Beach Camp i Volta

Mer fra Ghana:
Hiking til toppen av Afadjato – Ghanas høyeste fjell
Glassperler i Ghana – vakker og fargerik gjenbruk av glass

Vintercamping med julestemning

Jeg er ikke noe vintermenneske, og jeg var litt skeptisk til vintercamping. Første frostnatt i hengekøya med lånt vintersovepose som ikke passa helt var hyggelig – men ikke en god natts søvn. Selv om jeg ikke er noen morgenfugl, så hadde jeg allerede gått en tur (for å bli varm) og fyrt opp bålet når klokka var halv sju på morgenen.

Men jeg likte meg skikkelig godt rundt bålet i det kalde været og ville gjerne trives på vintercamping, så da gikk jeg til innkjøp av en skikkelig vintersovepose som passet meg perfekt.

Så pakket jeg sekken og dro til Totenåsen sammen med Elisabeth og Kari. Det ble en skikkelig hyggelig camping med julestemning, bål og god mat. Og det ble en skikkelig god natts søvn i fem minusgrader. Så nå gleder jeg meg til flere vinternetter ute!

Her kan du lese om vintercamping i hengekøye med julestemning

Jeg avsluttet året hjemme på Sunnmøre omgitt av familie. Som vanlig hadde jeg planer om å få unna mye bloggjobb i løpet av fridagene, og som vanlig ble det ikke noe av. Jeg koste meg bare med godt selskap, avslapning og strikking. Det var en fin avslutning på året, og så dro hjem til Oslo for å jobbe og feire nyttår med gode venner.

Om reiser og samarbeid

Når jeg reiser så betaler jeg de aller fleste turene mine selv, men inngår noen samarbeid i form av å teste produkter, ambassadørsamarbeid for produkter jeg virkelig liker og innimellom reiser jeg på presseturer. Derfor finner du noen artikler på Reisehjerte som er merket som reklame eller sponset samarbeid. Du vil uansett alltid få min ærlige mening om produkter eller destinasjoner.

I 2019 har jeg videreført samarbeidet med Osprey og testet flere sekker til reise og hiking, samt at jeg har inngått ambassadørsamarbeid med Amok som lager den kule hengekøya jeg bruker på camping.

Her kan du også lese om reiseminner fra 2018

Hvordan var 2019 for deg? Og har du noen spennende planer i år?