Hit kommer vi til å reise – de beste reisemålene i 2019

Idag kom listen over beste reisemål i 2019 fra Lonely Planet. Det er mange spennende destinasjoner både på listen over topp ti land og topp ti byer. Er noen av dine favoritter på lista?

Jeg finner både noen egne favoritter på lista, og noen som jeg allerede har satt opp på lista over steder jeg vil besøke. Og så er det noen der som fortsatt ikke har kommet på lista mi. Én ting er sikkert – den store reisegiganten har stor påvirkningskraft, og jeg selv oppdager ihvertfall destinasjoner jeg kanskje ikke har tenkt på før.

Beste reisemål i 2019: land og byer

Her er landene og byene Lonely Planet mener er de beste reisemålene i 2019.

1. Sri Lanka

10. Meknès, Marokko

Her finner du listene til Lonely Planet

Opplevelser over antall land

Jeg er langt mer opptatt av opplevelser enn antall land når jeg reiser. Flere ganger reiser jeg tilbake til samme destinasjon fordi det ga mersmak, og jeg vil bli bedre kjent med steder jeg allerede har vært – eller oppleve nye sider av landet. Nylig kom jeg tilbake fra Island, som jeg også besøkte i sommer, og denne destinasjonen er jeg slettes ikke ferdig med enda!

Både Sri Lanka og Kirgisistan er blant andre favoritter som jeg har lyst til å besøke igjen. Under finner du noen av mine  egne erfaringer fra et utvalg av de stedene Lonaly Planet har valgt som de beste reisemålene i 2019.

Sri Lanka

Dette er en destinasjonen jeg virkelig har falt for. Jeg var der i fire uker i november 2017, og fikk virkelig sett mye av øya – på flere måter. Først tok jeg en rundtur sammen med tre andre bloggkolleger i samarbeid med Norlanka Travels. Deretter leide jeg motorsykkel og kjørte en uke alene langs kysten og oppover i fjellene til Ella. I den første reiseartikkelen min fra Sri Lanka oppsummerte jeg det sånn:

“Jeg tenker tilbake på de herlige menneskene og den varme kulturen, bruset av bølgene, varm sand mellom tærne, smakfull og sterkt krydret rice and curry, turer i flott natur, bilturer, togturer og min første motorsykkeltur i utlandet.”

Reiseartikler fra Sri Lanka

Kirgisistan

Landet er kjent for høye fjell og vakker natur. Jeg kjørte gjennom Kirgisistan da jeg reiste fra Norge til Mongolia i bil i 2012. Vi kjørte inn ved Osh i vest, kjørte nordover og forbi Lake Toktogul og videre til Bishkek.

Jeg husker spesielt tre ting fra Kirgisistan: verdens herligste teltplass, det snodigste hostellet og at jeg tok meg vann over hodet når jeg tok en ukes privatundervisning i russisk! Mens de to vennene mine dro til fjells på ridetur, pugget jeg det krylliske alfabetet med privatlærer i Bishkek. Det var tøffe dager – som eneste elev er det umulig å snike seg unna. Men resultatet ble ikke så verst: Jeg klarte å lese skilt og skrive lapper på russisk resten av turen – og det kom til nytte flere steder!

Jeg bodde på et hostell i et sjarmerende slitt hus der alt var på halv-åtte. Det drives av en liten familie som bor i huset selv, og de deler bad og kjøkken med alle som bor der. Det finnes noen private rom som er halvveis bebodd av familien selv, en ger i hagen – og et dorm rom bygd i et fascinerende system både i høyde og bredde. Det var et herlig avslappet sted der man føler seg som hjemme og gjør som man vil. Kveldene i lysthuset i hagen med reiseprat og gode historier er fortsatt blant mine beste reiseminner. Her møtte jeg mange andre reisende som kom og gikk – inkludert en gruppe syklister som hadde syklet verden rundt i tre år.

Og camping ved lake Toktugul – det anbefales!

København

Jeg trives godt i København. I sommer stoppet jeg der et par netter på vei hjem fra Island på motorsykkel. Da bodde jeg litt utenfor sentrum, og tok meg en dags pause fra kjøringen for å nyte bylivet for én dag. Mitt beste tips til Køben en fin sommerdag: spis frokost på Granny´s House, ta deg en lang gåtur i byen, og så fortsett til Reffen – det nye og trendy mekka for gatemat i Køben. Her er det god stemning, konserter, eventer og spennende mat.

Jeg er litt usikker på om det holder åpent hele vinterhalvåret, så om du planlegger et besøk så sjekk ut åpningstidene på Facebook.

Dakar i Senegal

Byen har nok endret seg mye siden jeg var der i 2011. Jeg hadde bare en liten uke der, og bodde hjemme hos lokale når jeg var der. Det jeg husker best er de lokale markedene, den flotte stranden rett ved (selv om den var full av sæppel…) – og turen ut til den vakre øya Ilé de Goree. Nå en populær turistattraksjon, tidligere sentral i slavehandelen. Øya har vært på UNESCOs verdensarvliste siden 1978.

Øya ligger bare 2 kilometer fra havnen i Dakar, og det tar rundt 20 minutter dit med båt.

Meknès i Marokko

Jeg har ikke besøkt byen, bare kjørt gjennom den med tog. Tiden strekker sjelden til for alt man vil gjøre, og jeg valgte Fes over Meknès. Marokko er imidlertid ett av landene jeg har lyst tilbake til – jeg syns den nordlige delen var skikkelig fin, og har lyst å bli bedre kjent med fjellene der. Og så skulle jeg gjerne vært en tur i sanddyene også! Og så er det jo deilig med med sjø og sand også. Marokko har alt!

Reiseartikler fra Marokko

Mine reiseplaner for 2019

Jeg har ikke kommet langt i planleggingen for neste års reiser – men én reise er allerede satt: Jeg reiser fire uker til Bali i Indonesia i vinter. Planene er å bo på ett sted og kombinere å jobbe/studere, leie motorsykkel og reise litt rundt. Det er vel langt bedre å jobbe under palmene – er du ikke enig?

Har du lagt noen reiseplaner for 2019? Og hva syns du om destinasjonene på topplisten?