Roadtrip på Island med motorsykkel

Drømmer du om en roatrip på Island? Her får du både inspirasjon og praktisk informasjon om turen. Mens det var tropevarme i Oslo i sommer, kjørte jeg rundt sagaøya som er kjent for fascinerende landskap. med vulkaner, ruvende fjell, isbreer og varme kilder. 

Turen til Island var en spennende tur for meg på mange måter. Jeg gledet meg til å oppleve det vakre landskapet og den varierte naturen på Island på nært hold, og ha to hele uker til å kjøre rundt. Og jeg var spent på hvordan jeg ville trives med å kjøre motorsykkel i flere uker, med full oppakning og campingutstyr. Dette var min aller første skikkelig langtur på motorsykkel.

Da båten nærmet seg Island, og de ruvende fjellene med snøkledde topper vokse seg større for hvert minutt, så fikk jeg litt vondt i magen. Her skulle jeg altså kjøre rundt alene på motorsykkel de neste to ukene. I mitt stille sinn tenkte jeg “Elin, hva er det du har funnet på nå da?”.

Vilt og vakkert

Island troner høyt på listen over de fineste stedene jeg har reist. Det er vilt og vakkert. Noen steder skifter landskap rundt hver sving! Her er det ruvende fjell, grønne enger, golde steinsletter, isbreer, svarte strender, vulkaner, uendelige sletter med lavastein, varme kilder, bratte klipper, fossende vannmasser, boblende og stinkende gjørmegryter og damp som freser ut fra bakken.

Jeg ble aller mest fascinert av høylandet på Island. Vilt og røft. Noen steder så goldt og øde, andre steder så frodig og vakkert. Høye fjell, elver, fosser og innsjøer. Og alt et resultat av de utallige vulkanutrbuddene som har vært her. Her i høylandet kan du virkelig finne deg et avsidesliggende sted å nyte stillheten – virkelig stillhet!

Roadtrip på Island – høydepunkter

De to ukene var fulle av gode opplevelser og fortryllende natur og attraksjoner. Det er vanskelig å trekke ut høydepunkter, men her er noen steder som absolutt kan anbefales om du skal på roadtrip på Island. Dette blir bare noen glimt, det kommer snart flere artikler om opplevelser på Island her på Reisehjerte. 

“Gjør dere klar for en av de flotteste utsiktene dere har sett”, sa guiden Haukur da vi nærmet oss. Vi tok noen steg til, og så åpenbarte dette seg. Det er ikke mulig å gjengi inntrykket på et bilde!

 

Askja og Viti var ett av stedene jeg hadde utrolig lyst å se når jeg reiste til Island. Det ligger langt inne i høylandet. Det tok timesvis å komme dit på humpte grusveier og man må krysse flere elver. De siste kilometerne går man, men nå som nesten all snøen hadde smelta var det en enkel vei uten store stigningen. Å kjøre fjellveier og krysse elver alene på motorsykkel var ikke aktuelt, så derfor tok jeg en dagstur med guide i super-jeep. Det var et godt valg! Jeg fikk imidlertid oppleve høylandet på motorsykkel også, når jeg kjørte fjellveiene til Landmannalaugar – og det var litt av en opplevelse!

På ville veier i høylandet med lokalkjenteNår jeg først var på Island, ville jeg prøve meg på noen av fjellveiene. Med relativt lite erfaring off-road ville jeg ikke gjøre dette på egen hånd, så jeg leide guide fra Ride With Locals for én dag – og fikk to herlige guider på kjøpet. Skúli og Guðjón la opp en fantastisk tur på grusveier og traktorveier innom flere flotte steder, og til slutt inn til Landmannalaugar. De var fine å være på tur med, og hadde god kunnskap om høylandet på Island. Her fikk jeg virkelig prøvd meg på ulike veier, og gjennom mine første skikkelige elvekrysninger på motorsykkel.

Om du har lyst på et skikkelig motorsykkeleventyr på ville veier – så sjekk ut nettsiden til Ride With Locals. De arrangerer enduroturer for erfarne offroadere, og private turer for alle nivåer. Du kan både leie sykkel og kjøre egen sykkel. Her kan du lese mer om turen på fjellveiene inn til Landmannalaugar.

Fjaðrárgljúfur canyon er et fint område å stoppe og gå en tur, og gå ikke glipp av Jökulsárlón og den svarte «diamantstranden» rett ved. Om det finnes alver på Island, så er jeg sikker på at de finnes i eventyrdalen Gjáin. Heimaey, den bebodde av Vestmannaeyjar, serveres en sterk historie på Eldheim museum fra vulkanutbruddet her i 1973.

Fossen Dynjandi i Vestfjordene sies å være den vakreste og mest fotogene på Island. Området rundt Mývatn er utrolig fascinerende, med mye geotermisk aktivitet. Her kan du besøke både lavahulen Grjótagjá, boblende og fresende gjørmegryter på det geotermiske området Hverir og lavalandskapet i Dimmuborgir. Mývatn Nature Baths er et godt alternativ til den overfylte Blå Lagune. I Möðrudalur ligger den høyest beliggende gården på Island. Og turen ut til Borgarfjörður Eystri og klippene med lundefugler anbefales.

(Klikk på et av bildene for å få opp et galleri du kan bla gjennom)

Myk start i godt selskap

Første dagene kjørte jeg sammen med Petra fra Tyskland. Hun hadde også tatt lappen på motorsykkel i fjor og reise alene på sin første langtur – og hun hadde også valgt å ta en roadtrip på Island. Første kvelden campet vi med tre menn fra ulike land som også reiste alene. Vi fem endte med å kjøre en del sammen de første dagene. Så skilte vi lag – men holdt kontakten underveis, og jeg møtte flere av dem igjen mot slutten av turen.

Jeg stortrivdes på motorsykkeltur på Island fra første dag, både i selskap med flere og når jeg kjørte alene. Å reise med flere andre er både hyggelig og det er fint å ha noen der om det skulle skje noe. Det gir også større fleksibilitet når man skal velge veier, spesielt om man skal ut på de mer øde veiene er det tryggere å være flere enn å kjøre alene.

Å kjøre alene gir meg imidlertid frihet til å stoppe akkurat der jeg vil, for å nyte utsikten eller for å ta bilder. Det er også enkelt å endre planer, ta en ekstra avstikker eller bestemme seg for å bli et sted man liker seg. Eller snu og kjøre litt tilbake, som jeg gjorde for å reise ut til Vestmannaeyar. Bakdelen med å kjøre alene er at man er helt alene, også om det skulle skje noe. Jeg la milevis med fine fjellveier og grusveier bak meg på egen hånd, men valgte da veiene som jeg visste andre ville passere på også.

Noen fakta om Island 

Hele 80% av Island er ikke bebodd område, og omtrent 60% av befolkningen bor i hovedstaden Rekjavik. Det er regnet som et av verdens mest fredfylte land. De har ikke militære, det er lite kriminalitet der og politiet er ubevepnet til daglig.

Island er kjent for høy vulkansk aktivitet, som skyldes at øya ligger midt imellom den nordamerikanske og den eurasiske kontinentalplatene. Med rundt 130 vulkanske fjell har den lille øya de siste 500 årene produsert en tredel av klodens samlede mengde lava (kilde artikkel i Illustrert Vitenskap). Den vulkanske aktiviteten har gitt øya det fascinerende landskapet med høye fjell, kraterinnsjøer og høy geotermisk aktivitet.

 

Bildet over er tatt ved Holoharun lavafelt og viser den svarte og ferske lavaen fra det siste vulkanutbruddet i 2014 som møter gammel lava. Det var spesielt å se kontrastene, fra ikke noe synlig liv på den nye lavaen og planter som har funnet seg til rette på den gamle.

Turistboom og ansvarlig turisme på Island

Island ble virkelig satt på kartet når vulkanen Eyjafjallajökull hadde utbrudd og gjorde at hele Europa satt askefast. I 2010 boomet turismen på Island, og strømmen av turister har virkelig bidratt til å få økonomien på fote igjen etter den økonomiske krisen. Men har turismen vokst til et nivå som kanskje ikke lenger er ansvarlig?

Island har blitt lett tilgjengelig for mange, og til tross for at det koster å reise her så strømmer turistene til. Uansett hvordan du velger å reise, så vær bevisst at du skal være en ansvarlig turist! Bruk sunn fornuft, vis respekt for både folk og natur, sørg for at all søpla di havner i en søppelbøtte og respekter reglene som er satt av myndigheter og grunneiere for å beskytte naturen.

Veiene på Island

Rute 1, som kalles ringveien, tar deg rundt hele øya. Veien er 1332 km lang. Det meste av veien er asfaltert, men når jeg kjørte var det noen strekker med grus i områder der de jobbet på veien på østkanten av Island. Veien har to felt, men har noen områder med smalere vei og fortsatt en del broer med bare ett felt. Du får med deg mye vakker natur og populære attraksjoner ved å holde deg på eller rett ved ringveien – men jeg vil absolutt anbefale å komme deg litt mer utenfor allfarvei.

Det er veier av mange ulike standarder på Island. De mest utfordrende er fjellveiene i høylandet som er merket med F- foran veinummeret. Disse veiene fører deg til de mest fascinerende stedene, men man skal være klar over hva man legger ut på! F-veiene har heller ikke broer over elver, så man må belage seg på å kjøre gjennom elvene. Det krever riktig kjøretøy!

Island har god informasjon om veinettverket på road.is, og de har også en fin app jeg brukte underveis for å planlegge ruten. Der ser du hvilke veier som er asfaltert og hvilke som er grus.  

Min erfaring: hovedveiene er fine, grusveiene er stort sett faste  men kan ha mye hull og ujevnheter – og begge disse syns jeg var helt fint å kjøre på egen hånd. F-veiene er fascinerende med varierende dekke og kvalitet, og jeg hadde ikke lagt ut langt innover i fjellene på disse veiene helt alene.

Høysesongen på Island er fra juni til august. Man kan kjøre selve ringroad stort sett hele året, men fjellveiene (F-roads) er stengt på vinteren.

Off-road og off-track

Når det er snakk om «off-road» på Island så betyr dette vekk fra hovedveiene og ut på grus- og fjellveiene. For å ta vare på den sarte vegetasjonen som har en kort vekstsesong er det er ulovlig å kjøre utenom veier og veispor på Island. Vær en ansvarlig turist og respekter det! 

Reise med eget kjøretøy eller leie?

Om du har tid, er det enkelt å ta med eget kjøretøy til Island. Da tar du Smyril Line fra Hirtshals til Seyðisfjörður. Det koster litt, men det koster også å leie bil eller motorsykkel på Island. Jeg betalte 700 Euro for billetten min tur retur. Da bodde jeg på firepersonslugar, og benyttet et tilbud der motorsykkelen var gratis begge veier fordi jeg tok en stop-over på Færøyene på vei tilbake. Det var mange som reiste med egen motorsykkel på ferga, og jeg møtte også flere som reiste med egen bil. 


Hvis du skal leie motorsykkel eller bil, så vær oppmerksom på at det kan være restriksjoner på å kjøre både på grusveier og F-veiene. Såvidt jeg vet er det ingen utleieselskaper som tillater at du krysser elver med bil/motorsykkel du leier. Det betyr at forsikringen ikke gyldig om du får skader på bilen ved å krysse en elv, og du må selv dekke evt skader fra egen lomme. Noen utleieselskaper har også restriksjoner på grusveier.

Merk at dette er informasjon jeg har hørt fra andre, og jeg har ikke vært i direkte kontakt med noen utleieselskaper selv. Jeg har ikke sjekket priser på hverken leiebil eller motorsykkel – jeg var fast bestemt på å ha med min egen motorsykkel.

Overnatting på sparket

Prisene på Island skyter i været når sommeren kommer. Om du skal ha god standard på overnatting så må du belage deg på å betale for det. Jeg foretrekker å bruke mer penger på opplevelser og mindre på overnatting. Planen min var å ikke ha noen plan.

Jeg reiste med campingutstyr, og ville campe så mye som mulig. Det ble mindre enn tenkt, fordi det regnet så mye. Jeg brukte booking.com til å finne overnatting og bestilte oftest samme dag, og betalte 50-70 Euro per natt. Da bodde jeg på steder med enkel standard og enten på dorm eller på rom med delt bad. Overalt var det fint og rent – helt til oppakningen min kom inn… (hørte jeg X antall grunner til å ikke dele dorm med en motorsyklist?)

Noen av stedene var sjarmerende, andre interessante. Og flere av stedene møtte jeg fine folk å slå av en reiseprat med. Det er alltid stas!

Været på Island

“Om du ikke liker været, vent i fem minutter”, sies det på Island. Og noen dager stemte det. Kusina mi sendte meg en liten “oppmuntring” på veien som hun hadde plukket opp under VM-sendingen: “Været på Island er stabilt. Det har regnet de siste 50 dagene, og det er meldt 16 grader i helga – fem på fredag, seks på lørdag og fem på søndag.“ For en ukes tid siden leste jeg også i en artikkel at Island hadde hatt sin dårligste sommer på 104 år. Vi fikk imidlertid en fantastisk ankomst!

I løpet av de to ukene  hadde jeg tre dager med strålende sol, og da hadde jeg det skikkelig fint! Ellers var mange av de andre dagene overskyet med småregn og byger, andre dager pøsregnet det hele dagen. Noen steder var det også ekstremt mye vind, men heldigvis ingen dager med så sterk vind at vi ikke kunne kjøre. Men været kan man rett og slett ikke gjøre noe med, så det er bare å finne seg til rette og nyte dagen akkurat som den er. 

Hvor lang tid trenger man?

Mitt aller best tips til islandstur: Ta deg god tid! Du kommer til å stoppe mye. Noen steder skifter landskapet rundt hver sving. Og jeg syns det er viktig å ha tid til å nyte inntrykkene og opplevelsene. 

Selve ringveien er bare 1332 km, så kjørestrekningen er ikke så lang om man ikke tar for mange avstikkere. Jeg vil imidlertid anbefale å ta så mange avstikkere som mulig! 

Jeg hadde 14 dager. Jeg rakk over mye, men skulle gjerne hatt enda mer tid til å kjøre småveier langs kysten og litt innover i fjellene. På denne turen hoppet jeg også over Reykjavik og området sør for byen, for det er enkelt å gjøre en annen gang.

Så hvordan var dagene på motorsykkeltur?

Det tar tid å pakke på sykkel, pakke av, sette opp telt eller bære inn alt utstyret på et hostell for natten, og ikke minst spyle alt (inkludert meg selv) etter gjørmete grusveier. På forhånd tenkte jeg at dette ville nok være litt styrete, men underveis så koste jeg meg skikkelig hver eneste dag!

Det er noe med den herlige friheten til å kunne stoppe hvor som helst og ta dagene på sparket og virkelig føle været på kroppen på godt og vondt. Det heftige regnværet gjorde at jeg noen dager stoppet mindre enn jeg ellers ville gjort, og det ble tatt langt færre bilder i regn enn når det var opplett – men været får man altså ikke gjort noe som helst med, det er bare å tilpasse seg. Andre dager hadde jeg flotte kaffepauser, fine gåturer og utallige fotostopp. Friheten til å ta ting på sparket, den liker jeg altså!

Om jeg skal pakke sykkelen og legge ut på langtur igjen? Ja, så fort som mulig! Jeg har virkelig funnet en måte å reise på som passer meg. Og det frister også å oppleve langt mer av Island. 

Flere artikler om motorsykkel

Følg gjerne med på sosiale medier for live oppdateringer:

Er du glad i å reise med motorsykkel?
Meld deg gjerne inn i gruppen Motorsykkelreiser på Facebook for å dele tips og erfaringer.

Frister det å besøke Island? Eller har du allerede vært der? Del gjerne tanker og erfaringer i kommentarfeltet.

8 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kanskje du også har lyst å lese: