Reiseminner fra 2018

Fjoråret var det første året for Reisehjerte reiseblogg, etter jeg gikk over fra å blogge på engelsk til norsk høsten 2017. Jeg setter utrolig pris på dere som jevnlig leser reisetips og inspirasjon på reisebloggen, og dere som engasjerer dere på sosiale medier og som deler reisetips med meg. Jeg håper dere vil fortsette å “bli med” på tur og dele tips med meg om fine opplevelser dere selv har hatt. Jeg blir skikkelig glad når jeg får tilbakemeldinger om at reiseartiklene eller bildene mine har inspirert dere til å oppleve noe fint – eller til å strekke komfortsonen noen hakk!

Jeg avsluttet året med halvannen uke hjemme på Sunnmøre med late dager og mye tid til familie og venner. Planen var å skrive reiseartikler til bloggen, jobbe videre med fotoarkiv i Lightroom og bli ferdig med en studieoppgave som skal leveres i januar. Men jeg endte med å bare kose meg, og er vel fornøyd med å starte det nye året uthvilt etter en lang pause fra hverdagen.

Jeg fikk imidlertid oppleve den vindfulle fjæra på Flemsøya i løpet av romjula, så bittelitt eventyr ble det også på tampen av året!

Reiseåret 2018

Årets reiser var i stor grad preget av motorsykkel. Dette var min første hele sesong, etter jeg tok lappen høsten 2017. Utenom flere motorsykkelturer har jeg hatt både kortreiste og lange eventyr med bil, tog og et par flyturer. Jeg har reist både alene og sammen med familie og venner. I år har jeg besøkt bare to nye land, men ett av dem var til gjengjeld en øy jeg falt pladask for: Island har blitt en ny favoritt! Året har derimot hatt mange kortreiste opplevelser på østlandet og i Sverige.

Flere eventyr venter i 2019, og du må gjerne «bli med»!
Reisehjerte på Facebook | Reisehjerte på Instagram

Kortreist hyttetur til Valdres

Årets første tur var en kortreist pause på fjellet midt i uka, og slike minipauser er fint! Jeg ble invitert med av GlobetrotterElisa når hun skulle teste den splitter nye tretopphytta i samarbeid med Fosstopp. Hytta ligger langt inne i skogen i Hedalen i Valdres.

Det er stas å bo på steder som har noe særegent med seg. Den sjarmerende tretopphytta midt i skogen var virkelig noe for seg selv. Den var enkel men smakfullt innredet, og jeg likte spesielt godt de store vinduene rundt sofa og sengen i hovedetasjen.

Ute var det friske 20 minus når vi var der. Det ble likevel en trugetur langs elva som ligger rett ved og en vintertur innover i Vassfaret med Tor Ingar. Han har vokst opp i området og kunne fortelle oss mye om både historie og naturen her.

Her kan du lese mer om turen til tretopphytta Fosstopp.

Gjensyn med Gøteborg

Senere i januar dro jeg på biltur til Gøteborg med tre kusiner for å feire rund dag for en av dem. Vi hadde mye moro på veien, siden hun ikke visste hvor turen gikk. Vi endte opp i et hyggelig hus like utenfor sentrum, som vi leide via Airbnb.

Har du lyst å finne en unik og personlig bolig til din neste tur?
Her kan du lese min guide til Aribnb.

I løpet av et par dager opplevde vi byen både på dagtid og nattestid – og til og med jeg holdt (såvidt) ut til langt på natt. Det var herlig med sol, plussgrader og isfrie gater, og en liten pause fra den verste vinteren.

Det var mange år siden jeg hadde vært i Gøteborg, og jeg ble minnet på hvor godt jeg liker byen. Jeg liker de små passasjene og bakgårdene der man kan snuble over både kaféer og butikker. Victoriapassagen var en av mine favoritter. Det er også flust av gode restauranter og flere fine steder å ta en drink når kvelden kommer. Og om man tar en kort tur ut av byen kan man få med seg litt kultur og kaféliv på Röda Sten Konsthall.

På vei tilbake var vi innom sjarmerende Fjällbacka, men på en vintersøndag var det aller meste stengt. En kort gåtur ved sjøen var imidlertid nok til at jeg er fristet til å reise tilbake.

Motorsykkelsesong og første telttur med motorsykkel

Mot slutten av april startet motorsykkelsesongen igjen, og jeg hadde noen iskalde første turer og koste meg skikkelig med å kjøre igjen.

Tidlig i mai la jeg ut på min aller første campingtur med motorsykkel for å testet det nye teltet fra Lonerider og annet campingutstyr som jeg skulle reise med til Island når sommeren kom. Jeg slo meg ned ved vakre Tinnsjøen. Teltet var langt lettere å få opp enn ventet, og på kvelden satt jeg ved vannet med en øl og kokte linsesuppe på primus. Det var en deilig lørdag! Og området er perfekt for motorsykkelturer med mange flotte veier. Det var bra jeg testa soveposen, for den viste seg å være for kald for femgradersnetter – så ny og varmere sovepose ble bestilt like etter.

Grusveier på motorsykkel i Gol

I juni satte jeg grusdekk på motorsykkelen, og så la jeg avgårde til en morsom og utfordrende helg på grusveier i Gol.

Den første kvelden bodde jeg på Eikre Fjellgaard, som var nok et fantastisk funn via Airbnb. Her var det sol, frisk fjelluft og idylliske omgivelser. Verten var hyggelig, og jeg fikk også selvskap av to hyggelige motorsykkelkarer som skulle på samme gruskurs som meg de neste dagene.

Kurset ble holdt av NMCU i samarbeid med Pål Anders Ullevålseter, og målet var å bli sikrere på å kjøre på annet underlag enn asfalt. I løpet av de to dagene la vi bak oss 21 mil på grus- og traktorveier, i utrolig vakre omgivelser. Til tross for at dette var litt mindre “kurs” enn jeg hadde sett for meg, syns jeg det var fint å få mengdetrening på grus i trygge omgivelser, der jeg visste at hjelpen var nær om jeg ikke klarte å holde meg på to hjul. Her kan du lese mer om kurset på NMCU sine nettsider

Helgen kan kort oppsummeres med vakker norsk natur, fine folk, utfordringer på rekke og rad og en romsligere komfortsone. Etter så mange mil på løst underlag følte jeg meg langt mer rustet for de fire ukene jeg skulle ut på tur alene på motorsykkel.

Jeg har også tidligere tatt et gruskurs på motorsykkel hos Touratech. Der var det langt mer teknikktrening.

Fire ukers motorsykkeltur til Island og Færøyene

I juni la jeg ut på min aller første lange motorsykkelferie, og kjørte gjennom Sverige og Danmark før jeg satte kursen mot Island med båt fra Hirtshals. Fire uker på tur fløy avgårde så altfor fort!

Jeg satte stor pris på de fine folka jeg møtte underveis. Jeg hadde en fin start på turen med en liten gjeng som tilfeldigvis endte med å kjøre og campe sammen de første dagene: Petra, Einar, Lüben og Manuel. Noen av dem møtte jeg også igjen mot slutten av turen. Jeg hadde en knall dag med to lokale motorsykkelguider fra Ride with Locals, som tok meg med på en utfordrende og fin dag i høylandet på veier jeg ikke hadde funnet (eller funnet på å kjøre) på egen hånd. Og jeg satte pris på de korte møtene – som de andre som kjørte motorsykkel så vi utvekslet erfaringer og tips, og som den tyske dama som var så imponert over at jeg kjørte motorsykkel alene rundt Island at hun ba om å få ta et bilde sammen med meg.

Jeg ble fort glad i Island. Jeg ble imponere av den ville og vakre naturen, og ble spesielt fascinert av høylandet på. Jeg fikk virkelig prøvd meg på ulike typer veier, og passerte mine første elver – som ikke akkurat var småelver.

Jeg hadde pakka altfor mye, og pakka av motorsykkel, på motorsykkel, telta, ble gjennomvåt, gjørmete og sliten – men likevel var hver eneste dag et herlig eventyr. Og så ble det noen få skikkelig fine glimt av solen også innimellom, og det setter en motorsyklist pris på!

På vei tilbake fra Island hadde jeg en to-dagers stopp på Færøyene. Her er det også storslått natur med grønne fjell, bratte klipper – og like mye vær som på Island!

Reiseartikler fra Island:

Etter turen ble jeg også intervjuet av MC-bladet (klikk på bildet for større versjon)

Roadtrip til Sverige

I august hadde jeg en herlig helg med minstebror og tantebarna, og der fikk jeg virkelig kjørt meg som supertante. Det er mye energi i to tvillinger på åtte, og det måtte skje noe hele tida. Rett ved campingen vi bodde var det den fine stranda, og vi var heldige med fargerike solnedganger. Vi var på skogstur til Gröntjärn ved Ljusdal, og der fikk vi tips fra en kjentmann om å kjøre enda litt videre innover til Gladbäcken. Der fikk vi se en bekk bli til i den trolske skogen: det pumper grunnvann ut fra fjellet, og på en infoplakat står det at det kommer hele 50 til 100 liter i sekundet. Oppdagelsesferd i skogen er fint!

Roadtrip hjem til Sunnmøre

For seks år siden var jeg på den herligste bilturen med Gro og Nina, hele veien fra Norge til Mongolia. Og endelig fikk vi tre til en ny biltur – dog litt kortere enn sist: fra Oslo og hjem til Sunnmøre.

Det var så fint å være på tur med de to igjen, og på vei oppover fikk vi med oss både Valdresflya, Trollveggen og ferske pannebrød på primus. Så hadde vi noen fine dager hjemme hos foreldrene mine. På vei nedover igjen hadde vi en tur til Loen for å ta skyliften, men det ble bomtur: der var det tunge skyer og ingen utsikt, så den får vi ta en annen gang. Vi tok heller en god lunsj i Stryn, kjørte gamle Strynefjellsvei og tok en bollestopp på Lom. Jeg liker bilturer der man tar seg god til til å se det som er langs veien!

Motorsykkeltur til Åmål

Det fine med å reise alene er at man kan ta ting på sparket. Som når man bare skal kjøre en liten tur før man handler mat, og kommer frem til butikken fire timer senere. Jeg endte på skogstur og snublet over flere sjarmerende småsteder på veien.

Jeg fikk låne den hyggelige hytta jeg bodde i av tanta og onkelen min, og ble bedre kjent med området rundt Åmål. Den lille byen er sjarmerende på sommeren, og på denne turen fikk jeg også sansen for  de fine skogene og grusveiene i området rundt. Jeg likte spesielt godt turen inn til Sörknatten naturreservat i Ånimskogen. Mange av oss har nok sett bergknausene herifra før, for her var deler av Ronja Røverdatter innspilt.

Og så fant jeg så utrolig fint sted mellom Änimmen og Östebosjön etterpå: rasteplassen rett ved Snäcke sluse. Der var det kjærlighet i lufta altså! Der var det både en «pusshållplats», flere fine benker og til og med en «analog» datingbenk med utsikt over innsjøen! Og den tenker jeg er fin å ta vare på selv om verden digitaliseres.

Rekjavik: et gjensyn med Island

Da jeg kjørte motorsykkel rundt Island hoppet jeg over Reykjavik, men lovet meg selv en helgetur tilbake for å oppleve byen.

Det var fint å være tilbake i oktober, og jeg koste meg med å se litt av Reykjavik innimellom de verste regnbygene. Jeg bodde på et rom fullt av antikviteter, var innom Hallgrímskirkja for å få utsikt over byen fra tårnet og tok en gåtur langs sjøen langs gangveien som kalles «the scupture and shore walk». Videre fant jeg en favorittkafé i nabolaget som har himmelsk hummus med fikenmarmelade, besøkte nattmarked på Gamla bio, spiste hummersuppe og tok et kveldsbad på ett av de lokale badene.

Ett av høydepunktene var var den vindfulle turen ut til fyret på Grótta. Når det er lavvann er det mulig å gå helt ut til fyret langs en smal sti av rullesteiner – men pass på at du ikke surrer med tiden, for da har du ikke noe annet valg enn å vente til neste runde med lavvann!

Amsterdam og en helg med kolleger fra Spotted by Locals

I november reiste jeg til Amsterdam for å være sammen med kolleger som også skriver for byguiden Spotted by Loacals, som har guider for mer enn 70 storbyer. Jeg har skrevet for byguiden i Oslo siden 2010, med et opphold det året jeg bodde i Ghana. Jeg er utrolig stolt av å være en del av denne gjengen med åpne, vennlige og flinke folk som deler favorittips og lokale opplevelser fra byer over nesten hele verden! Dette var tredje gang jeg var med på sammenkomst for alle som skriver for byguiden, og det var gøy å både møte gamle kjente og få nye venner fra hele verden.

Jeg tok meg også tid til noen dager i Amsterdam på egen hånd før og etter helgen, og det var fint med et gjensyn med byen. Jeg liker de uendelige kanalene, de smale og skeive husene, de sjarmerende husbåtene, og så utrolig mange sykler som både stables oppå hverandre – og innimellom henger ned fra broer. Jeg tok en tur til bydelen Jordaan, og her anbefaler jeg å ta en gåtur: litt roligere gater og knallgod lunsj på GS Jordaan. Etterpå gikk jeg til Westergasfabriek og besøkte søndagsmarkedet. Og på veien passerte jeg en fin byhage – og jeg som digger gjenbruk syns idéen med badekar-blomsterbed var helt knall!

Helgetur til Tromsø

Jeg har såvidt vært innom Tromsø tidligere, når jeg var på tur med hurtigruta fra Nesna til Kirkenes. Denne gangen var jeg der tre dager på jobb, og så ble jeg over helgen for å se litt mer av byen. Jeg trivdes godt i byen, og fant flere favoritter. Kafé Globus med fin lesekrok og fristende kaker. Svermeri kafé og redesign med herlig retro-stemning. Tromsø bibliotek var utrolig kult, og er et fint sted å få leseinspirasjon eller sitte og jobbe. Og det var skikkelig fin stemning og knallgod mat på Presis tapas. Turen til toppen med fjellheisen var også bra, og kveldsturene ved Prestvannet i nordlys var magisk.

Mest populære innlegg i 2018

Å skrive reiseblogg kombinert med full jobb og deltidsstudier er hektisk, og gjør at jeg ikke fått delt så mange reisetips med dere som jeg hadde lyst til. Dette året har jeg skrevet litt færre artikler enn jeg hadde tenkt, men heller prøvd å dele mer på sosiale medier. Her er de fem mest populære reiseartiklene i 2018.

Det var mitt reiseår. Hvordan var ditt? Hva er ditt beste reiseminne fra 2018?