På offroad-kurs med motorsykkel

Foto Johan Larsson - Touratech Offroad School

Har du lyst til å lære deg å håndtere motorsykkelen din på grus og andre løse underlag? I fjor høst deltok jeg på offroad-kurs med motorsykkel for å lære å kjøre på grus.

I fjor sommer tok jeg lappen på motorsykkel, og etter en litt lengre tur til vestlandet og flere småturer rundt på østlandet bestemte jeg meg for å få en introduksjon til gruskjøring.

Foto Johan Larsson - Touratech Offroad School

Foto Johan Larsson – Touratech Offroad School

Når jeg bestemte meg for å begynne å kjøre motorsykkel var det for å reise på en helt ny måte. På tidligere turer har jeg ofte reist uten å planlegge så mye på forhånd, og trives med å reise uten en detaljert plan. Med lokal transport kommer man seg ofte dit man ønsker, men noen ganger er det kronglete å komme seg til mindre steder – og lokale busser i mange land er ikke akkurat noen behagelig måte å reise på. Inspirasjon til å vurdere motorsykkelreiser kom først for fullt på en festival for reisefortellere, og deretter en god dose inspirasjon når jeg reiste rundt i Marokko i påsken i fjor. Der var det flust av motorsyklister på eventyr!

Frihet på motorsykkeltur

Med motorsykkel kan man reise så fritt som bare det. Jeg liker tanken på å være så fleksibel, med alt pakket på motorsykkelen og mulighet til ta meg frem de aller fleste steder. Men så er det nok sånn at ikke alle veier som leder dit man vil er verken asfaltert eller i god stand – så da er det bare å kaste seg uti det og lære å håndtere å kjøre på alle type veier og underlag. Så da dro jeg til Lidköping og deltok på et helgekurs i offroad-kjøring med Touratech.

Kurset finnes i flere nivåer. Jeg var vel så basic som man kan få blitt når man melder seg på et offroad-kurs og hadde hatt lappen bare i én måned, og startet selvsagt på basic

Nå skal det sies at man etter et helgekurs er langt ifra noen ekspert på gruskjøring. Her er imidlertid et forsøk på en oppsummering av hva vi lærte på kurset og hva jeg selv sitter igjen med etter de to dagene. På slutten av artikkelen finner du praktisk informasjon om dette kurset, lenke en teoretisk “grusskole” som kan kjøpes via Bike.no og tips til noen andre gruskurs. 

På offroad-kurs med motorsykkel: lærerikt og utfordrende

Denne helgen ble virkelig komfortsonen min testet! Når vi møttes i lokalene til Touratech for registrering var jeg spent og nervøs, og hadde sommerfugler i magen. 

 Klar for offroadkurs med Touratech Offroad Scholl

Dagen startet med en kort briefing av kurset av instruktørene våre, etterfulgt av en kort presentasjon av alle oss som deltok. Så gikk vi ut til syklene som sto linet opp på rekke og rad. De var merket med navn for hver enkelt deltaker. Man kan velge blant ulike modeller av BMW når man leier sykkel på kurset, når jeg deltok på kurs kjørte vi alle BMW GS1200.

Etter en kort kjøretur over til øvingsbanen startet kurset med en intro til stående kjøring.

Hvorfor skal vi stå på motorsykkelen?

Når vi kjører på løst og vanskelig underlag er det flere fordeler med å stå på sykkelen. Når vi står forskyver vi tyngdepunktet av kroppsvekten vår ned til fothvilerne i stedet for på setet. I tillegg kan vi flytte oss mer rundt på sykkelen, og kan bruke kroppsvekten både fremover, bakover og til sidene. Da kan vi balansere med vekten når vi kjører oppover, nedover, bremser eller svinger.

På asfalt har vi lært å bruke kontrastyring til å legge sykkelen over til den siden vi ønsker å svinge. Et lett trykk på venstre styrehendel får motorsykkelen til å lene seg mot venstre, og dermed svinger den til venstre.

På løst underlag lærte vi å bruke vektfordeling på fothvilerne til å svinge. Dersom vi er i fart og legger vekten over på venstre fothviler, vil motorsykkelen helle mot venstre, og dermed svinge til venstre.

Når vi står på sykkelen vil vi også ha bedre oversikt fremover, og kan også bruke knærne til å hjelpe fjæringen på sykkelen på ujevnt underlag.

Etter en introduksjon av instruktøren Carla startet vi med noen runder med balanseøvelser, og fulgte opp med kjeglekjøring for å trene balanse, bruk av blikk og gass/clutchkontroll samt bruk av bakbrems til å regulere farten og bruk av gass til å stabilisere. Så fortsatte vi ut på grusbanen, og på gjørmete sti – og innimellom tilbake til kjeglene igjen.

Ute av balanse

Når sykkelen er skikkelig ute av balanse – da velter man! Det fikk jeg erfare noen ganger i løpet av disse to dagene. Første velt var i en skarp sving på grussti – og da ble løfteteknikken vi hadde lært praktisert. Man ser kanskje for seg at det ikke er mulig å løfte den tunge motorsykkelen alene. Med riktig teknikk var det fortsatt tungt, men jeg klarte å løfte den på egen hånd!

Offroadkurs - slik løfter du opp igjen motorsykkelen

Så var det bare å fortsette å øve på å bruke kroppsvekten som motbalanse for å ikke velte inn i svingen når vi kjørte i gangfart. Det føltes knallbra de gangene det satt og jeg hadde kontroll på balansen i svingene, og ikke fullt så bra de gangene balansen var noe ute av kontroll – og det var spesielt vanskelig på de glatte og gjørmete stiene.

En viktig ting jeg sitter igjen med etter kurset er å ikke er så redd for å velte – i lav fart vel og merke. At instruktørene var så fine og rolige, og tok seg tid til å forklare, vise og oppfordre til å prøve igjen gjorde at vi ble mer komfortabel med å prøve – og også ble mer komfortabel med å sjanse på å feile.

Bratte bakker opp og ned

Så kom vi til bakkene. De så skikkelig gjørmete og skumle ut fordi det hadde regnet mye dagene før, men det viste seg heldigvis at det var grus og litt feste i underlaget når vi kom nærmere innpå. Før vi startet på bakkene var mitt store spørsmål: så hva hvis man ikke klarer å komme helt opp, og stopper eller velter midt i bakken? Jeg velta i bakken på første forsøk, og fikk svar på spørsmålet.

Når man velter i bakke skal man løfte opp sykkelen, og deretter rygge ned ved å slippe seg sakte bakover med clutchen – og det gikk helt fint. Så var det bare å prøve på nytt. På andre forsøk hadde jeg både god nok fart til å komme meg helt opp, god balanse og god kontroll med clutchen for å styre farten når sykkelen gikk over bakketoppen så farten var lav nok til klare svingen og følge stien videre mot venstre. 

Om man er på vei opp en bakke og innser underveis at den er for vanskelig eller at man ikke kommer opp, kan man bruke bakbremsen for å stoppe trygt. Så kan man ta seg rolig ned igjen. Da lærte vi å trykke inn bakbremsen til motoren stopper, sette bena i bakken, og så ta seg ned igjen bakken ved å bruke clutchen med motoren av.

I nedoverbakke lærte vi både å kjøre sakte inn i bakken i førstegir ved å slure på clutchen og så forsiktig slippe ut clutchen etter begge hjulene er over kanten og farten øker, og så trille ned på motorbrems. Om det går for fort tilpasser man farten med bak- og forbrems, men forsiktig. Dersom bakken er så bratt at man ikke tør å sette utfor kan man sette motorsykkelen i førstegir og skru av motoren. Så kan man bruke clutch og forbrems til å ta seg ned bakken helt i eget tempo. 

Nødbrems og avsluttende grustur

Å håndtere rask og sikker bremseteknikke er viktig uansett hva slags underlag vi kjører på. Vi lærte å bruke samme teknikk for full innbremsing på grus som vi lærte på asfalt når jeg tok lappen. Forbremsen er mest effektiv siden mer av motorsykkelens vekt hviler på forhjulet under innbremsing, men bakbremsen skal også brukes og vil være med å stabilisere sykkelen.

Forskjellen fra rask nødbremsing på asfalt er at vi står på sykkelen og at underlaget beveger seg mye mer på grus enn på asfalt, samt at forbremsen skal brukes ulikt alt etter om man kjører med eller uten ABS. Ved nødbrems stående skal man flytte kroppsvekten litt bakover og nedover, samt klemme knærne godt inn mot tanken.

Foto Petra Stridfeldt - Touratech Offroad School

Foto Petra Stridfeldt – Touratech Offroad School

Etter pause og lunch på dag dro vi på grustur for å praktisere det vi hadde lært. Vi kjøre rundt 5 mil hovedsakelig på grus, men med noen fine asfaltveier innimellom. Her fikk vi prøvd oss både på fine og faste grusveier, og på noen løsere grusveier.

Var kurset nyttig?

Ja, kurset var absolutt nyttig. Jeg var utrolig nervøs når vi satte i gang første dag, og følte meg skikkelig klønete i forhold til de andre som hadde kjørt i årevis. Men til tross for nervøsitet og litt vondt i magen: det var utrolig gøy! På oppsummeringen på kurset kom det frem at vi alle følte bedre mestringsfølelse, og følte at vi hadde bedre kontroll med motorsykkelen etter disse to dagene. Det var et stort pluss at instruktørene var så behagelige, og tok seg tid til å følge opp hver enkelt der vi trengte det mest. 

Disse to dagene på offroad-kurs ga meg en bratt læringskurve, både med å tørre å prøve nye ting og å bli mindre redd for å gjøre feil. Etter kurset er jeg:

  • komfortabel med å stå på motorsykkelen, uten å  ha prøvd stående kjøring før kurset
  • langt bedre med gass/clutch-kontroll
  • ikke så redd for å velte på motorsykkel i lav fart og tør derfor å strekke grensene litt når jeg øver i trygge omgivelser
  • fornøyd med å vite at jeg klarer å løfte en (for meg) svintung sykkel på egen hånd ved å bruke riktig teknikk
  • tryggere på underlag som beveger seg – men trenger fortsatt å øve mye mer
  • relativt komfortabel med å øve på nødbremse på grus
  • klar for å prøve meg på flere bratte opp- og nedoverbakker på grus og ujevne underlag selv når de ser skumle ut
  • langt bedre rustet for å legge ut på eventyr med motorsykkel

Praktisk informasjon: offroad-kurs med motorsykkel

  • Sted: Touratech Lidköping
  • Varighet: Kurset går over to fulle dager lørdag og søndag
  • Motorsykkel: du kan kjøre egen eller leie ulike BMW-modeller på kurset
  • Pris: 7695 SEK inkuldert leie av motorsykkel (leie av evt utstyr kommer i tillegg)
  • Overnatting: ikke inkludert
  • Her finner du oversikt over sesongens offroad-kurs med Touratech.

Andre offroad-kurs

Sommerens planer: Island og Færøyene på motorsykkel

Sommerens langtur går til Island og Færøyene med egen motorsykkel – det blir virkelig et eventyr! Der blir det muligheter til å praktisere kjøring på ulike type veier, samt vill og vakker natur. Reisen går fra Oslo til Hirtshals, med båt derifra til Island. Deretter blir det 14 dager på Island. Jeg skal kjøre Ringroad med avstikkere innover i landet, samt hele veien rundt Vestfjordene. Eksakt rute er ikke satt enda, og skal være åpen til å ta ting på sparket underveis. Jeg skal også kjøre én dag offroad sammen med en guide fra Ride with Locals i Selfoss. På vei tilbake blir det et par dagers stopp på Færøyene.

Følg gjerne med på sosiale medier for live oppdateringer:

Er du glad i å reise med motorsykkel?
Meld deg gjerne inn i gruppen Motorsykkelreiser på Facebook for å dele tips og erfaringer.

 Grusveier på motorsykkel

Takk til Touratech Offroad School for tillatelse til å bruke noen av bildene deres i artikkelen. Bildene som er lånt er merket med Touratech Offroad School og tagget med fotograf. Foto som ikke er merket er tatt av meg.  

Om du fant artikkelen nyttig, har noe å dele om egne erfaringer med gruskjøring eller har du kurs/eventer knyttet til gruskjøring å tipse om, så legg gjerne igjen en kommentar.

Les også: Motorsykkeltur på Sri Lanka

Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kanskje du også har lyst å lese:
Hvor drømmer du om å reise?
Reisemål Placeholder
Reisemål

Mine planlagte reiser: Reykjavik i oktober | Amsterdam i november
Drømmereiser akkurat nå: Afrika på langs | Transsibirske jernbane

Følg på Instagram