Mine beste reiseopplevelser

Hva er dine beste reiseopplevelser? Det spørsmålet får jeg ofte, og det skal jeg si er vanskelig å besvare! Jeg kommer raskt på mange steder som hadde noe unikt ved seg der jeg hadde gode opplevelser. Eller spesielle mennesker jeg har møtt og steder der jeg virkelig hadde det fint.  Men når jeg skal velge bare noen få eller rangere dem – da er det ikke lett!

Jeg har imidlertid prøvd å lage en liste over noen steder som er blant favorittene mine. Disse gjenspeiler nok ikke hvor det er mest bekvemt å reise. Når jeg reiser setter jeg størst pris på menneskene jeg møter og å bli kjent med kulturen. Jeg liker også steder som har en spesiell sjarm, men har sjeldent mye fokus på komfort og luksuriøse opplevelser.

Festival au Desert i Timbuktu (Mali)

Å sitte i de nattkalde sanddynene og høre den tradisjonelle tuareg-musikken strømme fra scenen – det var en fantastisk opplevelse!

Festivalen i ørkenen er definitivt det beste reiseminnet jeg har. Det var så autentisk og ekte, og jeg satt igjen med så mange gode minner etter dagene i Timbuktu. Jeg jobbet som frivilling på festivalen. Det gjorde at jeg kom i kontakt med mange mennesker, både de lokale medarrangørene og tilreisende som deltok på festivalen. Og så var der også en god gjeng andre frivillige som gjorde opplevelsen ekstra spesiell!

Festivalen er en original tuareg-festival, en årlig sammenkomst som nomadene bruker for å komme sammen. Her deler de nyheter, gjør forretninger, feirer bryllup og finner ektefeller.  Og så synger, danser og konkurrerer de. Festivalen ble etter hvert åpen for turister, og på den åpne delen av festivalen er det mye fokus på lokal musikk og tradisjoner.  Etterhvert har det også kommet med innslag av internasjonale artister som spiller afro-inspirert musikk.

Festivalen arrangeres dessverre ikke i nord-Mali nå på grunn av den urolige situasjonen der, men festivalen har årlig vært arrangert «i eksil» ulike steder i verden. Når situasjonen i den delen av landet stabiliseres, håper jeg festivalen igjen vil samle lokale og tilreisende mellom sanddyene utenfor Timbuktu.

Biltur gjennom Iran

For noen år siden hadde jeg en av mine mest spennende reiser så langt: jeg kjørte 18 200 kilometer fra Norge til Mongolia sammen med to venninner. Vi kjørte gjennom 20 land. Ett av landene vi besøkte var Iran.

Dette var kanskje landet vi var mest skeptisk til før vi la ut på tur.  Etter besøket ser jeg det som ett av de mest spennende og gjestfrie landene jeg har besøkt.

Jeg var så heldig å ha en god venninne som er fra Iran, og hun var hjemme i Teheran når vi kom. Hun tok seg godt av oss, og vi fikk en hel vennegjeng på kjøpet. Vi besøkte basarene i Teheran, det travle handelssenteret med et yrende liv, og vi dro til det populære restaurantområdet Darband og spise middag med nye venner.

Isfahan er kjent for å være den vakreste byen i Iran, og er den gamle hovedstaden i det historiske persiske riket. Der besøkte vi verdens nest største torg, Naqsh-e Jahan Square, som er hele 89 600 kvm stor.

Vi fikk også med oss en fjelltur med camping med den nye vennegjengen. Alt i alt er Iran ett av de landene jeg virkelig ønsker å se mer av.

Vi var tre kvinner som kjørte bil gjennom hele landet. Vi vandret gatelangs både alene og sammen i byene. Jeg hadde ingen ubehagelige erfaringer i Iran, men det er viktig å være nøye med  å følge den strenge kleskodeksen på offentlige områder. Som for alle andre land: sett deg inn i hvilke sosiale normer som gjelder, og spør de lokale om du er i tvil om noe.

Ghana – kultur, landsbyliv og sjø

Ghana er som et andre hjem for meg etter at jeg bodde der ett år. Jeg har også reist tilbake flere ganger etterpå. Jeg bodde et halvt år i hovedstaden Accra, og så flyttet jeg et halvt år til den lille byen Bolgatanga helt i nord, nesten mot grensen til Burkina Faso.

Bilde fra området jeg bodde i Bolgatanga.

Jeg elsket landsbylivet i nord. Jeg reiste også mye rundt i hele landet i løpet av året jeg bodde der. Dersom du vil utenfor allfarvei, er den nordlige delen av Ghana absolutt å anbefale. Om du er glad i dyreliv kan du besøke Mole, den mest populære nasjonalparken i Ghana. Om du er åpen for det vil du garantert få nye bekjente og når du reiser i nord. Da blir du nok invitert både til landsbyen og sannsynligvis også til en begravelse – der du kan oppleve den spesielle krigerdansen som de danser til ære for den avdøde.

Kysten i Ghana har mange flotte steder å besøke. Dersom du bor i Accra kan du besøke Labadi beach som er en av de mest populære strendene(som jeg ikke liker så godt). Du kan også reise til Kokrobite som er litt lengre unna. Både mot øst og mot vest ligger det mange flotte byer og strender.  Ett av mine favorittsteder ligger noen mil vest for Keta, der det ligger et gjestehus som heter Meet Me There. Det skjer ikke så mye der, men det er virkelig utenfor allfarvei og avslappende!

Om du vil reise svært lokalt: ta fergen fra Akosombo til Yeji. Den tar halvannet døgn dersom båten ikke får motorstopp underveis, og du får garantert en interessant tur – om enn ikke så behagelig…

Ikke glem å spis en bolle med peanuttsuppe med banku – det er en av mine favorittretter i Ghana!

Mer fra Ghana

Chefchouen – den blå byen i Marokko

I Chefchouen var det verken menneskene eller opplevelsene som sitter igjen, men sjarmen til hele byen. Jeg kunne gå i timesvis i de fargerike gatene, og stadig oppdage nye trange gater og smug. Blå er ikke en av mine favorittfarger, men akkurat her elsket jeg å være omgitt blått: husveggene, detaljene, sekkene med fargestoff som ble solgt i mange butikker og de blå maleriene av byen. Flere steder var blåfargen brutt opp av fargerike blomsterpottene som prydet veggene på hus og langs trapper. Byen er rett og slett en skikkelig herlig fargeklatt! Jeg fant også et favorittsted ved elven der jeg kunne sitte og lese med et glass fersk myntete. Her var jeg omgitt av fargerike parasoller og turister som trengte en pause, og med et drag av bris fra elven. Byen ligger i en bratt skråning, og er omgitt av bratte fjellså her er det mange muligheter for å gå lange turer både i byen og ut av byen.

Gobi-ørkenen i Mongolia

Mørket var totalt. Jeg satt bare en meter fra teltet mitt, og kunne såvidt skimte det. Stjernehimmelen var praktfull, jeg hadde aldri sett så mange stjerner før! Rundt meg var det sletter og fjell på alle kanter, men det eneste fjellet jeg kunne skimte horisonten av var det rett bak meg – der solen gikk ned for noen timer siden. Gobi-ørkenen altså, det var litt av en opplevelse!

På samme tur som jeg kjørte gjennom Iran, krysset jeg også Gobi-ørkenen. Da kjørte vi fra den russiske grensen i vest og hele veien til Ulan Bator. Med unntak av et par netter i Khovd, campet vi oss gjennom ødemarken i Mongolia. Det er så stort, det er så øde, og det er så fint!

Det aller mest fascinerende er menneskene som overlever her. De hardføre mongolene som bor spredt rundt i det store ødet i de tradisjonelle gerene sine, til og med gjennom den iskalde vinteren. Til frokost hendte det vi fikk besøk av en og annen gjeter. De satte seg ned i respektfull avstand fra oss, men likevel nærme nok til å observere alt vi gjorde.

Kanskje har jeg en ting for ørkenen, for Gobi er jammen ikke langt bak Timbuktu på listen over aller beste reiseopplevelser!

Mer fra Mongolia

Min første tur på motorsykkel (Norge)

Den siste favoritten blant mine reiseopplevelser er for meg en ny og spennende måte å reise på! Etter jeg tok lappen på motorsykkel tidlig i høst la jeg ut på min første tur på motorsykkel hjemover til vestlandet. Selv om det verken var spesielt langt bort eller veldig eksotisk var det en fantastisk opplevelse å kjøre sin egen motorsykkel på tur for første gang!

Turen gikk fra Oslo, gjennom Gudbrandsdalen og forbi de fascinerende fjellene rundt Trollveggen og videre til Ålesund. Etter noen dager med venner og familie der, kjørte jeg tilbake via Kvivsvegen og over Strynefjellet. Derifra fortsatte jeg videre over Valdresflya tilbake til Oslo.

Jeg hadde hatt lappen i tre dager når jeg la ut på turen, og gjorde meg mange erfaringer både når jeg gjorde meg klar til turen og underveis. Til tross for at jeg merket den første lange kjøreturen godt på kroppen, så var dette min måte å reise på altså! Full fleksibilitet til å ta det meste på sparket, frihetsfølelse, selve gleden ved å kjøre motorsykkel og herlige pauser med kaffe på termos i nydelig natur!

Så… når jeg var ferdig å skrive denne kom jeg på de gode opplevelsene i Costa Rica og nasjonalparken Tortuguero. Jeg tenkte også på den fredelige følelsen når jeg gikk en kveldstur i Montserrat. På dagtid er det fullt av folk på dagsbesøk, men herlig stille etter de fleste har reist tilbake til Barcelona. Så kom jeg på den fantastiske gjestfrie familien vi møtte i Uzbekistan. Der ble vi først invitert på middag, og endte med å overnatte i hver sin seng de redde opp til oss på verandaen. Det er ikke lett å velge ut de beste reiseopplevelsene altså!

Vil du lese mer om motorsykkelturer?

Del gjerne dine egne beste reiseopplevelser i kommentarfeltet!