Kattegattleden del III – Skummeslövsstrand til Helsingborg

Jeg var på min første sykkelferie i fjor sommer, langs Sveriges nasjonale sykkelvei Kattegattleden. Den går fra Gøteborg, og hele veien nedover den vakre kysten til Helsingborg. Dette er siste del av en serie på tre fra Kattegattleden.

Sponset reise

Gikk du glipp av første og andre del?

Etappe 4 – Skummeslövsstrand til Arild

Vi startet dagen med en herlig frokost på Hotell Strandpensionatet, før vi syklet en god halvtime til Norrvikens Trädgårdar. Vi var igjen ikke så heldige med været denne morgenen, men med bloggere på tur blir det flere fotostopp på veien uansett vær. Vi var kalde og bløte når vi kom frem, men etter en kopp varm te og en stilfull fika var vi imidlertid klare for å utforske hagene.

Her finnes sju ulike hager, inkludert en italiensk renessanshage, en orientalsk hage og en japansk hage. I en av hagene står det en bøk som skal være mer enn 500 år gammel, og dersom man tar på treet sies det at det skal gi deg styrke. Det er idyllisk å vandre rundt i de ulike hagene, hadde vi hatt tid og sol, hadde det vært et perfekt sted å slappe av en dag med en god bok.

Vi tok lunsj på Hamnkrogen i Skälderviken, som serverte langt mer fancy mat enn det ser ut til fra utsiden. Selv om det var både grått i været og vindfullt, så var det fint med en gåtur på stranden etter lunsjen – før turen gikk videre mot ett av mine høydepunkter på turen. Arild, som bød på den ene gode opplevelsen etter den andre: herlige hjemmebakte kaker og svenskprodusert vin – Arild var et sted jeg virkelig falt for.

Arild

Det startet med fikastopp på Flickorna Lundgren på Skäret. De syv søstrene Lundgren åpnet dørene 1. Mai i 1938, og siden den gang kan man nyte sommeren med hjemmelagde kaker her på Skäret, og stedet drives fortsatt av samme familie, men av de yngre generasjonene.

Det var solfylt og varmt når jeg besøkte stedet, og det var en fantastisk hage å slappe av i. Her kan du både fika på kaker bakt på eldgamle tradisjoner, og de har også matservering.

Det var fulle mager som satte seg på sykkelen inn mot Arild. Vi syklet med utsikt mot sjøen, og fikk et glimt av det lille tettstedet på vei mot Rusthållargården, hvor vi sjekket inn for natten. Her fikk jeg rom med veranda og utsikt ned mot havnen, men slett ikke så mye tid til å nyte utsikten.

Svensk vin

Kvelden fortsatte med omvisning, vinsmaking og middag på Arilds vingård. Før jeg kom hit, visste jeg ikke engang at det ble produsert vin i Sverige, og det overrasket meg at det i tillegg var god vin! Vingården drives av Jonas og Annette Ivarsson.

Her kan du både spise og drikke godt i restauranten, og de tilbyr også overnatting. Vi startet kvelden med en rusletur langs vinrankene, der Jonas fortalte om dyrking av druer, jordsmonn, klima – og videre foredling av druer til vin. Etter en tur i produksjonslokalene, fikk vi endelig smake!

Jeg trodde vindruer trengte langt varmere temperaturer enn Sverige kan by på for å bli god vin, men der tok jeg jammen feil. Vi fikk først smake på en frisk hvitvin, og etter middagen fikk vi et glass musserende. Perfekt til det gode måltidet  og desserten vi fikk servert!

Etter vingårdsbesøket tok jeg en sen gåtur rundt i Arild på vei tilbake til hotellet. Da kjente jeg virkelig på stemningen, med oransjerosa horisont, smale gater mellom de sjarmerende husene, og stillheten ble kun brutt av latter fra verandaen på Rusthållagården, og småpratet fra de to karene som spiste reker og fortalte historier på båtdekket i havnen.

Etappe 5 – Arild til Helsingborg

Siste dag på turen ble nok en innholdsrik dag. Etter en god frokost syklet vi mot Kullasparris, som dyrker økologisk grønn asparges.

Her fikk vi både innføring i hvordan de dyrker asparges, og vi fikk smake både fersk asparges og noen knasende gode retter med asparges.

Asparges er slett ingen enkel grønnsak å dyrke ifølge Åsa og Jon, som driver Kullasparris. Når de først vokser, kan de imidlertid vokse opp til 10 cm per døgn! Det krever daglig innsats i den korte vekstsesongen i mai og juni.

Etter en ny økt på sykkelen smakte vi på øl fra Höganes bryggeri før lunsj. Mikrobryggeriet startet opp for noen år siden, men er allerede populært både i nærområdet og verden forøvrig, og ølet eksporteres til flere land. Etter en omvisning i produksjonslokalene fikk vi smaksprøver, med et eksotisk innslag av sparrisøl. Ikke min favoritt, men en interessant smaksopplevelse!

Ølsmaking på mikrobryggeriet er perfekt å kombinere med en lunsj og shopping på mathallen Saluhall. De har et stort utvalg av matvarer, ferskvarer og deilkatesser i første etasje, og restaurant med daglig buffetlunsj i andre etasje. Til tross for begrenset plass i bagasjen, så klarte jeg ikke å motstå alle fristelsene her!

Fem hektiske og begivenhetsrike dager, ganske sår på baken etter lange dager på sykkelsetet – men veldig fornøyd med hele opplevelsen. Selv om jeg sjeldent legger ferieturen til Sverige, så ser jeg at nabolandet vårt har utrolig mange spennende opplevelser å by på – og ikke minst så er det kortreist!

Gikk du glipp av første og andre del?

Takk til Visit Sweden som inviterte meg med på pressetur for å sykle Kattegatleden!