Kattegattleden del II – Gøteborg til Skummeslövsstrand

Jeg var på min første sykkelferie i fjor sommer, langs Sveriges nasjonale sykkelvei Kattegattleden. Den går fra Gøteborg, og hele veien nedover den vakre kysten til Helsingborg.

Sponset reise

Dette er del to av en serie på tre fra Kattegattleden. Gikk du glipp av første del? Den kan du lese her

Etappe 1 – Gøteborg til Kungsbacka

Vi møttes på Gøteborg stasjon, der syklene sto klare og ventet. Etter en kort sykkeltur gjennom Gøteborg sentrum, stoppet vi for lunsj på Röda Sten Kunsthall. Vi hadde jo tross alt vært på tur siden tidlig morgen, på buss fra Oslo, så det var på høy tid med en god lunsj. Her spiste vi en kreativ tapas tallerken med salat, hummus og forskjellige små vegetarretter.

Det ble en hard start med regn og vind, og etter bare noen kilometer etter Rödasten lurte jeg virkelig på hvordan jeg skulle komme gjennom 32 kilometer på første dag – og ikke minst fire hele dager til! Det var imidlertid bare å bite tenna sammen, og tråkke på. Første dagen gikk det faktisk lettere og lettere, jo flere kilometer vi la bak oss.

Til tross for regn og vind, så var det i det minste vakkert landskap! Første etappe gikk mye langs sjøen, og vi passerte fine skogholt, små viker med badeplasser, klipper og båthavner.

Etter noen timer på sykkelen stoppet vi på hotellet Säröhus, der de hadde en herlig fika-buffet. Med flott utsikt over klippene og havet, og egen spa-avdeling, skulle jeg gjerne blitt her til neste dag – men vi fortsatte inn til Kungsbacka.

I Kungsbacka sjekket vi inn på hotellet, og så spiste vi middag på Tullen 8:2, med deilig oliven-pesto og brød, og pasta til middag, før vi sov over på Hotell Halland til neste dag. Utenom en middag fikk jeg ikke sett mye av Kungsbacka, bortsett fra en kort kveldstur på vei tilbake til hotellet.

Etappe 2 – Kungsbacka til Steninge

Vi startet dagen rolig, med omvisning på Tjolöholms slott, som ligger på en halvøy 15 kilometer sør for Kungsbacka. Slottet ble bygget i begynnelsen av 1900-tallet, og er Sveriges eneste slott i Tudor-stil. Dette var sommerstedet til Dickonsfamilien, med fester og tilstelninger for deres rike omgangskrets.

Idag er slottet åpent for alle, og kan både leies for spesielle tilstelninger og man kan besøke det for en omvisning. Vi fikk omvisning på slottet, og her kan du også rusle rundt i slottshagen og ned mot sjøen – og det finnes milelange turstier langs stranden og i eikeskogen. Både hagen, slottsparken og den vernede halvøya er åpen for besøk hele året.

Ved siden av slottet er det en idyllisk allmuelandsby der tjenerskapet bodde, som idag er gjort om til hotell. Det er også servering i Storstugan, som ble bygget i 1904, og de serverte oss fika med en fantastisk, hjemmelaget rabarbrapai. De serverer også mat, og legger vekt på å bruke råvarer fra lokale produsenter.

Hva er å fika?

Å fika er en svensk tradisjon som betyr å ta en sosial kaffepause med venner, familie eller kolleger, og man spiser oftest noe søtt til kaffen. Du vil ofte høre “Skal vi fika?” eller se “Dagens fika” på kaféer og restauranter. Til daglig vil fika ofte innebære noe så enkelt som en bolle eller en kake, men flere kaféer, hoteller og restauranter har storslåtte fikabord.

Etter en bedagelig morgen var det på tide å sykle en etappe igjen. Etter gårsdagens våte sykkeltur fortjente vi fint vær denne dagen, men til tross for at vi ikke ble våte, så syklet vi 31 kilometer i sterk motvind hele veien til Bua.  Til tross for strabasiøst vær, så var det en fin tur, og som vanlig med flere fotostopp underveis. Selv om været slett ikke var idéelt for sykling, var det perfekt vindsurferne som vi passerte!

Det var kalde jenter som kom frem etter flere timer på sykkelen, og selv om det var godt å komme inn i varmen, var det heller ømt å sette baken nedpå for å spise lunsj!

Til tross for strabasene, så var det fortsatt god stemning i gruppa. Vi var en fin gjeng på tur, og i den lille fiskeværet hadde de disket opp med krepsemåltid, og en vegetarisk pastasalat med brød. Etterpå fikk vi Buapudding til dessert, en slags risengrynskake smaksatt med kardemomme. Mette og glade, satte vi stor pris på biltransport videre fra Bua til Falkenberg.

Den lille byen Falkenberg er kjent for Tullbron, som er regnet som en av Sveriges vakreste steinbroer. Broen går over lakseelven som renner gjennom byen, som visstnok skal være viden kjent og populær. Gamla Stan, med kirken Sankt Laurentii fra 1300-tallet, er også kjent som Sveriges best bevarte historiske bykjerne. Her er det gamle, fine trehus, de fleste av dem fortsatt bebodd. Vi fikk omvisning både i den gamle bykjernen og i det mer moderne bysentrum av Falkenberg museum, etter å ha sett sesongens designutstilling.

Et par kilometer utenfor bysentrum ligger Falkenberg Strandbad, med fristende, hvite strender – perfekt for et badestopp – hvis det bare hadde vært litt varmere…

Etter en lang dag kom vi frem til det som for meg skulle vise seg å være et av høydepunktene på turen. Fra utsiden ser Steninge vandrerhjem ut som et helt vanlig hus, på innsiden finner du et enkelt men supersjarmerende andre hjem. Vi fikk en hyggelig velkomst med bobler i glasset og snacks på verandaen, og så ble jeg ble innlosjert på rommet “Happy Sally”.

Dagen ble avsluttet med middag på Wapnö slott, som driver gårdsbruk med både jordbruk og eget meieri, og som også driver restaurant der mye av råvarene kommer fra egen gård.

Etappe 3 – Steninge til Skummeslövsstrand

Dagen startet med en fantastisk frokost på Steninge Vandrerhjem, laget av vertskapet Catarina og Per. Her var det ferskt brød og flere typer havregrøt, fersk fruktsalat, oster, syltetøy og mye annet godt. Havregrøten var laget av Per, som har vært deltaker i verdensmesterskap i havregrøt! Han lager både varm og kald havregrøt til hver eneste frokost.

Selv om vandrerhjemmet er av enkel standard, er det så hjemmekoselig og med så god stemning at man bare har lyst å bli der. De holder åpent fra april til slutten av oktober, og har fokostbuffét og fika hver dag i sommersesongen.

Om du besøker Steninge, så sett av tid til en rusletur langs sjøen!

Rundt 4 kilometer videre på veien passerte vi Särdals Kvarn, en gammel vindmølle som nå huser en café og butikk som selger lokale delikatesser som marmelader og saft, samt kort, gaver og ferdige gaveesker med delikatesser.

Neste stopp var Tylösand, som er regnet som en av Sveriges beste strender, med kilometervis med hvit sand. Dette er et av Sveriges dyrere boligområde, og her finner du også det eksklusive hotell Tylösand. Hotellet har fokus på design, kunst og velvære, og her har du både sjøutsikt og spa-fasiliteter. Vi stoppet her for lunsj, og maten kan absolutt anbefales!

Etter en gåtur langs stranden fortsatte vi til Skottorps slott med biltransport. Dette er et av Sveriges best bevarte Empireslott, og ble bygget i 1670. Det nåværende slottet ble totalrenovert for rundt 200 år siden, etter å ha forfalt til et forlatt spøkelsesslott.

Slottet er åpent for besøkende visse dager i uken, og her kan du både undersøke slottets hemmelige ganger, besøke gårdsmeieriet som selger egne produkter og fika i Chocolateria, som har deilig, hjemmelaget konfekt og kaker. En fika er aldri feil i Sverige!

Vi syklet videre mot sjøen, og til Skummeslövsstrand, der vi skulle overnatte på Hotell Strandpensionatet. Ved ankomst hadde de fyrt opp i badstuen for oss – og for en badstu, i en liten tønne med hjul, parkert på stranden!

Restauranten på hotellet er listet i White Guide (restaurantguide for Sverige) som en av Sveriges beste restauranter, og eieren disket opp med en fantastisk tre-retters med vin. Her kunne jeg gjerne tilbringt flere dager, bare for å slappe av og spise god mat!

I neste del kan du lese om resten av opplevelsene langs Kattegattleden, fra Skummeslövstrand til Helsingborg, med tips til aktiviteter, restauranter og overnatting som jeg syns det er verdt å nevne.

Gikk du glipp av første del?

Turen langs Kattegatleden ble gjennomført i samarbeid med Visit Sweden.