Ett år med hengekøye

For ett år siden hadde jeg min aller første overnatting i hengekøye. Dette har vært et år med mye turglede der jeg har hatt mange fine opplevelser, og jeg har pushet komfortsonen så den blir stadig videre.

I løpet av året har jeg hengt mellom trærne både sommer og vinter, og til og med i Senegal! Å våkne under åpen himmel, nyte varmen av de første solstrålene og så bare henge en times før jeg står opp og koker kaffe på bålet – det er en deilig start på dagen!

Og så er det turmaten da – som er en stor del av opplevelsen. Det er så fint å lage middag på bål eller primus, og så bare nyte stille timer ved bålet eller i hengekøya etterpå.

I hengekøye på Fagervann

Det hele starten på Fagervann i mai i fjor. Jeg hadde pakket sekken for min første campingtur med hengekøye. Det hadde høljeregna hele dagen,  men vi la likevel ut på tur i duskregn – og med klokketro på værmeldinga som sa det skulle bli en fin kveld.

Dette var første gang jeg skulle henge opp og sove i hengekøye. Jeg var slett ingen dreven camper fra før, men hadde jo tatt noen campingturer med telt og motorsykkel. Og nå var altså tiden inne for å teste hengekøye.

Med meg på tur var Elisabeth fra GlobetrotterElisa. Vi hadde begge med den kule hengekøya Draumr fra Amok (sponset produkt).  Og vi var skjønt enige om at turmat skal være bra, så i sekken hadde vi alt vi trengte til å lage mat fra bunnen av samt litt snacks og rødvin.

Første natt i hengekøye

Vi fant den perfekte plassen på en odde ved Fagervann. Det gikk overraskende lett å henge opp hengekøya første gangen. Det krever imidlertid litt øvelse å finne riktig høyde over bakken og å komme seg opp i køya og finne balansepunktet. Jeg var skikkelig fornøyd når jeg kom meg på plass og dingla mellom trærne for første gang!

Med hengekøyene vel på plass var jeg klar for middag ved vannet. Linsesuppe kokt på bål smakte himmelsk – og det ble en perfekt kveld med mye hengekøyeprat, solnedgang og med summingen av glade stemmer fra andre campere rundt vannet.

I første artikkelen min om å sove i hengekøye kan du lese mer om min aller første hengekøyetur. Der finner du også mer om hengekøya Draumr og noen tips etter min første erfaring med å henge opp køya.

Etter denne turen var Elisabeth og jeg enige: dette ville vi fortsette med! Vi satte oss som mål å reise på minst én hengekøyecamping i måneden det neste året.

Langen på Gran

Noen uker senere dro jeg på ny hengekøyetur, denne gangen til Gran. Vi kjørte opp til Sagvollen hyttegrend, og videre innover grusveiene til vannet Langen.

Vi startet turen med nybakte kanelboller på primus, og så var det ekstra kos at vi hadde litt besøk noen timer og fikk beholde Cindy lånehund til neste dag. Det er kos med en hund som kommer og kryper opp i fanget altså!

Det er noe eget ved å sitte langt inne i skogen og se på solnedgangen og speilinger i det stille vannet. Nesten helt stille, utenom noen plask fra fisken som hopper i vannet og sauebjeller i det fjerne.

Sauebjellene var imidlertid ikke i det fjerne hele natten, og jeg er sikker på at alle sauene hadde egne bjeller! Og de skulle jammen ikke sove når jeg ville ha det stille!

Jeg sovna til slutt, og våkna opp til morgensol og fikk servert nystekste pannescones til frokost av Elisabeth.

Kortreist hengekøyetur til Movatn

I juli ble det en kortreist tur til Movatn. Vi gikk et lite stykke innover langs vannet, så fant vi et fint sted å slå oss ned for natten. Det var nok litt nære toglinja og turstien, men vi hang litt i skjul mellom trærne – og hadde et perfekt sted å lage middag og nyte utsikten på berget rett ved.

Fordelen med kortreiste turer der man ikke skal gå så langt er at man kan stappe sekken full av gode ingredienser og lage mat fra bunnen av. Denne gangen pakka jeg med fisk i terninger, ris og krydder, og Elisabeth tok med ferske kutta grønnsaker, kokosmelk og koriander. Vi startet med å koke ris og grønnsaker i en blanding av kokosmelk og vann, tilsatte salt og rikelige mengder curry fra Sri Lanka, og så la vi i fisken til slutt. Så fikk det koke/trekke sammen, og vi la på fersk koriander før vi spiste. Skikkelig digg turmat! Denne kan også lages vegetarisk ved å bruke mer grønnsaker i stedet for fisk og tilsette litt cashewnøtter.

Livet er herlig med bål og utemiddag!

Sommerferie langs hele Norge – uten hengekøye

Jeg hadde skikkelig lyst å ha med meg hengekøya på sommerferie, men jeg fikk rett og slett ikke plass. Jeg pakka nemlig motorsykkelen for fire uker og la ut på tur fra Lindesnes til Nordkapp. Det ble som vanlig altfor mye bagasje når jeg pakka i siste liten  – og på motorsykkel må det begrenses. Så hengekøya måtte nedprioriteres på denne turen.

Jeg angra skikkelig noen ganger når jeg så perfekte steder å henge, men med lange dager med kjøring, kaldt vær og noe regn var det langt mer praktisk med telt og varme krypinn der jeg fikk varmen i meg og kjøreutstyret tørket. Og sommerferien ble knallbra!

Utsikt over Oslo fra Grefsenkollen

En av de siste dagene i august fikk vi til en hengekøyetur igjen. Da dro vi til utsiktspunktet på Grefsenkollen, og var så heldige å være først ute så vi fikk fine plasser. Vi var nemlig ikke de eneste som slo oss ned her for natten, det var også flere andre grupper som campa i hengekøye her denne natta.

Det var meldt mye vind og noe regn, så denne natta valgte jeg å sove med tarp. Det blafra skikkelig i tarpen i løpet av natta, men til tross for litt vind så sovna jeg etter en liten stund.

Jeg liker aller best når jeg kan sove uten både myggnetting og tarp, men når det er vindfullt er det helt fint under tarpen, som gjør det litt lunere oppi køya.

På jobbtur til Ghana og henge på stranda

Høsten kom, og jeg fikk være med på et spennende jobbprosjekt og oppstartsmøte i Ghana. Det var så fint å være tilbake! Etter et gjensyn med en venninne jobbet jeg en uke, og så fikk jeg en langhelg på et strandsted i Volta som drives av en venn av meg.

Åååh som jeg angra på at den gode hengekøya mi lå igjen hjemme når jeg kom til en strand full av palmer! Men jeg fant en hengekøye der da, og det ble noen timer i den til lyden av bølgene som slår mot stranda – og en kald øl.

Høsttur med hengekøye til Nedre blanksjø

Med dager som flyr avgårde, jobb og reiser så var det ikke alltid så lett å finne datoer både Elisabeth og jeg kunne dra på tur. I september ble det bare en dagstur på meg.

Da dro jeg til Nedre Blanksjø som ligger bare en kort tur unna Sognsvann, og er lett tilgjengelig både til fots og på sykkel – og det er lett å komme seg hit med T-bane. Det er en del folk her også, men litt mindre enn på Sognsvann.

Jeg fant meg noen fine trær rett ved vannet, og hadde en herlig søndag her. Med utsikt til treoppene, en god bok, strikketøy og matpakkelunch så syns jeg dette er en av de aller beste måtene å tømme hodet og senke skuldrene på!

Første frostnatt i hengekøye

Så kom den kalde årstiden. Jeg er ikke noe vintermenneske, og var skeptisk til hvordan jeg ville trives med camping i kaldt vær.

Mot slutten av oktober krøyp gradestokken litt under null, og jeg fikk et kaldt møte med første frostnatt. Jeg fikk låne en vinterpose til den første vinterturen, men den viste seg å være hakket for kort for meg. Jeg måtte pakke på meg mer klær i løpet av natta, men fikk aldri skikkelig varmen i meg. Så når klokka var seks ga jeg opp – da sto jeg opp, gikk en tur og fyrte opp morgenbålet.

Men det var ikke så kaldt at jeg fikk helt skrekken! Den fine kvelden rundt bålet ved Trollvann med Elisabeth og Kari, og en frisk bålfrokost før jobb gjorde at jeg fortsatt var klar for å gi vintercamping en sjanse til.

Trollvann er forøvrig en helt grei camp om man skal ha det skikkelig kortreist, og det er praktisk at det er så kort å gå når man skal ha med ved. Men jeg tviler på at det er et sted jeg camper igjen. Det er litt for nære store lyskastere som ikke slukker om natta, og rett ved en mye brukt turvei.

Julefrokost i Solemskogen

Jeg hadde gleda meg skikkelig til første vinternatt med snø i ny sovepose, men så måtte jeg kansellere overnattinga i siste liten. Jeg fikk en skikkelig kink i ryggen, og en natt i minusgrader og hengekøye var ikke aktuelt før jeg var bedre.

Jeg fikk imidlertid med meg både bålkos på kvelden, og julefrokost ved bålet dagen etter – men sov hjemme.

Vi hadde jo planlagt adventsfrokost i skogen, og det kunne jeg ikke gå glipp av! Så jeg sto opp tidlig og kom til ferdig oppfyrt bål i campen til Elisabeth. Her ble det julestemning med nisse, adventsgaver og risengrynsgrøt til frokost. Så selv om jeg gikk glipp av selve overnattingen, så fikk jeg med meg det meste likevel.

Julecamping og hengekøye på Totenåsen

På tur til Totenåsen fikk jeg oppleve skikkelig vintercamping! Jeg har ikke vært mye på Toten før, og vi endte her fordi vi rett og slett reiste etter været. Det var meldt regn de fleste steder den helga, men på Totenåsen var det meldt minusgrader og snø.

Vi hadde blinka oss ut DNT-hytta Gamle Torsætra, og planen var å finne en fin camp i nærheten av hytta. Vi fant et perfekt sted inne i skogen rett bak hytta. På denne turen villa vi ha julestemning, og vi slo oss løs med nyinnkjøpte lyslenker – og fant til og med et lite juletre vi kunne pynte rett ved bålplassen vår.

Etter timesvis ved bålet i godt selskap og med curry linsegryte, brownies med lakris og en skvett iskald rødvin var det skikkelig digg å krype opp i køya og inn i soveposen. ⁣Endelig fikk jeg prøve den nye vintersoveposen min, Rago Extrem fra Helsport. Soveposen svarte til forventningene – og jeg var god og varm hele natta. Og neste morgen våkna jeg til nysnø og knitrende bål.

Du kan lese mer og se flere bilder fra julecampen i denne artikkelen. Der finner du også noen tips til hvordan du kan få en behagelig natt ute på vinteren.

Hengekøyenatt i Senegal

Jeg startet 2020 med to uker yogaferie i Senegal. Yoga på TinTing både morgen og ettermiddag, noen pauser på stranda og et glimt av det lokale livet på landsbygda i Casamance – det gjorde jammen underverker.

Jeg liker å få en pause fra vinteren, jeg blir så glad hver gang jeg får oppleve nye sider av det afrikanske kontinentet. Og yoga to ganger om dagen gjorde skikkelig godt for både kropp og sinn.

Denne gangen var hengekøya med – på sin aller første afrikatur! Jeg fant en fin plass på haugen med utsikt mot solnedgangen, og fikk en god natts søvn selv om det var mye fremmede lyder og smådyr som raslet i buskene. ⁣

Og til tross for at jeg sov midt i bushen i Senegal, så var det i trygg avstand til husene på TinTing.

Den kaldeste natta i hengekøye

På turen i februar krøyp gradestokken ned til minus ti. Jeg hadde på meg lag på lag med ull, og den varmeste jakka jeg har. Denne gangen dro vi tilbake til Grefsenkollen. Det er praktisk med en kort gåtur når vi skal ha med ved, den fine utsikten fristet – og vi tenkte at når det er så kaldt, så kan det da ikke være så mange andre der.

Dette er en av de fineste kveldene med hengekøya, for vi hadde så utrolig fin solnedgang! Det ble en frisk kveld ved bålet, men med nok ved og klær så ble det en fin kveld. Og rett før vi var klare for å krype ned i soveposen, så kom det jammen en gruppe på tre som også skulle sove i hengekøye.

På denne turen testa jeg nytt vinterunderlag fra Amok i hengekøya: Fjøl Winterlight (sponset produkt). Dette er den kaldeste natta jeg har sovet ute, og til tross for at jeg var litt kald på baken i starten, så ble det slett ikke så verst. Jeg har alltid en ullgenser eller jakke i soveposen, så kan jeg legge den der jeg er litt kald. Vinterunderlaget funka altså fint, og jeg hadde en relativt god natts søvn i iskalde omgivelser. ⁣

Jeg våkna litt før sju til ni minus. Da var det kaldt å stå opp! Vi hadde store ambisjoner om å lage pannescones og kaffe til frokost – men alt var selvfølgelig frosset. I stedet for å tine alt, så endte med å ta frokosten på en varm kafé i stedet – det var ferske og gode scones der også.

Dagstur med lunsj til Nedre Blanksjø

Innen neste tur med hengekøya hadde korona snudd verden på hodet. Omfanget av situasjonen overrasket oss alle – hvem hadde vel sett for seg at hele verden skulle stenges? Dette var altså tiden for de svært kortreiste opplevelsene.

Alle ble oppfordret til å holde seg mest mulig hjemme, selv om det selvsagt var anbefalt å få seg litt luft og en gåtur hver dag. I denne situasjonen valgte jeg å ta en kortreist dagstur i stedet for en overnattingstur.

Da dro jeg tilbake til Nedre Blanksjø sammen med Elisabeth. Livet føltes fantastisk i en varm sovepose i hengekøya og med kaffe på termos. En kortreist tur gjorde godt etter en uke med litt for mye tid hjemme. Og vi gjorde oss selvsagt flid med turmaten – Elisabeth disket opp med shashuka til lunsj. Jeg hadde aldri hørt om det før – men det var så godt at det blir nok en fast turmatrett!

Ny hverdag og ny hengekøye

Med en helt ny hverdag med hjemmekontor og oppfordring om å holde seg mest mulig hjemme kom april med store endringer for meg. Jeg avsluttet jobben min som webredaktør hos Veterinærinstituttet, og startet i ny stilling som webredaktør hos UDI i april.

Og ikke bare det – jeg overtok også nøkler til det røde huset i skogkanten i Aurskog, og flytta fra leiligheten på Sagene der jeg hadde bodd siden 2006.

Så dagene i april fløy avgårde med mye nytt å sette seg inn i og med malekoster og bæring av kasser og stæsj. Hengekøya var ikke øverst på prioriteringslista.

Men så kom mai, og jeg fikk ny hengekøye for å bruke på dagsturer: Segl fra Amok (sponset produkt). Dette er en klassisk hengekøye, og den tar mye mindre plass enn Draumr.

Første “tur” var rett bak huset mitt, der jeg har den fine hengekøyeskogen! Jeg liker at jeg kan henge rett utenfor døra mi, og mistenker at det blir noen timer i hengekøya her. Første turen ble ikke så lang da, jeg hadde bare rukket å henge opp køye og funnet meg godt til rette før det kom en skikkelig regnskur.

Et par dager senere tok jeg med den nye hengekøya på frokosttur til Abbortjern. Det er en kort gåtur fra Brattåsen, og perfekt for en kort utflukt.

Jeg har fortsatt ikke sovet i Segl, men den kommer til å bli med meg på mange dagsturer når jeg vil sløve i sola eller vil ha en behagelig pause på turen.

Vårfølelse ved Abbortjern

Så kom mai. Det er skikkelig deilig nå når temperaturen kryper oppover, og jeg slipper å kle meg i så mange lag for å være ute.

Da dro jeg på tur med Elisabeth og Kari til det nye favorittvannet mitt Abbortjern. Endelig er det så varmt at rødvinen ikke blir iskald på et blunk, og alt er litt enklere på tur uten snø og frost.

Årets første vårkveld på camping, og med denne turen så har det blitt ett år med hengekøyecamping.

Det har vært et år med en bratt læringskurve for meg. Jeg har utfordret komfortsonene skikkelig i løpet av vinteren, og oppdaget at jeg faktisk har det ganske fint på vintertur! Jeg har blitt god på å sette opp en fin camp, ogpå å lage litt fancy primusmat.  Og jeg kommer med stadig oftere ut på tur, både med og uten hengekøye.

Konklusjonen etter ett år med hengekøye: dette skal jeg jammen fortsette med!

En stor takk til Elisabeth fra GlobetrotterElisa som er den beste turvennen,  og som tar så mange fine bilder når vi er på tur. Alle bilder der jeg er med på er tatt av Elisabeth. Alle andre bilder er tatt av meg.

Jeg har inngått et ambassadørsamarbeid med Amok, og hengekøya er sponset.