En smak av Sri Lanka

Det er rundt en måned siden jeg hadde mitt første møte med Sri Lanka. Nå sitter jeg og ser tilbake på de gode opplevelsene og går gjennom flere tusen bilder. Jeg tenker tilbake på de herlige menneskene og den varme kulturen, bruset av bølgene, varm sand mellom tærne, smakfull og sterkt krydret rice and curry, turer i flott naturbilturer, togturer og min første motorsykkeltur i utlandet.

Sponset reise

Turen til Sri Lanka var delvis et bloggsamarbeid med Nordic Nomads og Norlanka Travels, men jeg la på noen uker ekstra med egne reiser for å ha litt mer tid til å bli kjent med et helt nytt land. I løpet av de fire ukene var jeg

• Ti dager på rundreise sammen med tre venner og bloggkolleger i samarbeid med Norlanka Travels (sponset rundreise).
  • En uke på At Ease Beach Hotel i Hikkaduwa (delvis sponset opphold).
  • En uke på motorsykkeltur på egen hånd langs kysten og oppover i høylandet.

Jeg visste ikke så mye om Sri Lanka før jeg reiste hit. Vanligvis leser jeg meg litt opp på forhånd, men siden jeg planla denne turen sammen med tre andre reisebloggere og Norlanka Travels, surfet jeg litt på å være enig i det de andre foreslo av steder og aktiviteter. Det var ikke dumt, for det ble en knallbra rundreise med varierte opplevelser! De siste ukene tok jeg på sparket uten så mye planlegging.

Sri Lanka (tidligere Ceylon) er en øy i det indiske hav som ligger rett sør for India. Det var britisk koloni i over hundre år, men ble uavhengig i 1948. Landet var i lang tid preget av etniske konflikter, og ble også hardt rammet av tsunamien i 2004. Etter borgerkrigen endte i 2009 har stadig flere oppdaget Sri Lanka som reisemål, og det var på høy tid å bli bedre kjent med øya som omtales som “perlen i de indiske hav”.

Her følger noen av høydepunktene mine fra Sri Lanka.

Hele gjengen endelig på tur sammen igjen

Første høydepunkt var å møte de gode reisevennene og bloggkollegene mine fra Nordic Nomads  i Negombo. Selv om vi ses jevnlig i Oslo, er det flere år siden jeg har vært på tur med både Elisabeth (GlobetrotterElisa), Mette (Reiselykke) og Ingeborg (Hamaca Reiseblogg) på en gang. Sist vi alle fire var samlet i utlandet, var da vi traff hverandre for første gang i Egypt for tre år siden. Da vi alle hadde ankommet Sri Lanka, feiret vi starten på turen med en tradisjonell rice and curry til lunsj.

Endelig var vi på tur sammen alle fire! Foto: Ingeborg fra Hamaca Reiseblogg.

Menneskene

Siden dag én har jeg opplevd menneskene i Sri Lanka som smilende og imøtekommende. Smiler man til noen, får man alltid et varmt og ekte smil tilbake, uansett om det er betjeningen på en restaurant, den man deler sete på bussen med eller en vilt fremmed på gata. Jeg liker også den sjarmerende hodevuggingen for å bekrefte at ting er ok.

Menneskene jeg møtte i Sri Lanka forteller gjerne om egen kultur og historie, og gjerne ispedd personlige betraktninger. De er nysgjerrige på hvem du er, hvor du er ifra, og vil gjerne høre hva du syns om Sri Lanka.

Natur: vakkert variert landskap

Sri Lanka har “alt”: lange, hvite sandstrender, dramatiske fjell, regnskog, tåkeskog, flotte fosser, nasjonalparker, spennende dyreliv og safari, teplantasjer og mye mer! To av naturområdene er på UNSESCOs verdensarvliste: det sentrale høylandet som omfatter blant annet Horton Plains, og Sinharaja skogsreservat.

Selv opplevde jeg ekte “jungelliv” med camping og safari i Wilpattu, som er den minst besøkte nasjonalparken i Sri Lanka. Vi så ikke mange dyr her, men vi så leopard!

Jeg gikk en hikingtur på rundt en mil i Horton Plains, der man passerers utkikkspunktet “World´s End” og den imponerende fossen Baker´s Falls. Jeg har gått morgentur på Little Adam´s Peak i Ella, en perfekt morgentur og som passer for alle: turen tar rundt en halvtime opp (om man ikke roter seg inn på feil sti fra starten som vi gjorde). Her er det fantastisk utsikt! På safari i Udawalawe nasjonalpark ble vi møtt av første elefant et minutt etter vi kjørte inn i parken, og her fikk vi virkelig se de fascinerende dyrene på nært hold!

Vi skulle også bestige Adam´s Peak, men flere faktorer gjorde at vi valgte å ikke gå opp 5500 trappetrinn for å bestige de 1000 høydemeterne fra Delhousie. Vi har derfor Adam´s Peak til gode til neste tur til Sri Lanka!

Når jeg kjørte motorsykkel den siste uka koste jeg meg skikkelig når jeg kunne stoppe når som helst ved alle de fine stedene jeg passerte, enten for å nyte utsikten eller for å ta bilder.

Maten: Rice and curry og fersk frukt

Sjeldent har jeg vært i et land som har så mye god mat og som er så vegetarvennlig! Det eneste landet jeg kan tenke på som måler seg med maten her er Thailand (men der er det ti år siden jeg har vært, så minnene er noe fadet…).

Maten i Sri Lanka lages av ferske ingredienser, ofte rett fra egen hage. Krydder er også essensielt, og maten er heftig krydret med chili, curry og ingefær.

Man får ofte servert tre-fire ulike curryretter sammen med ris, og så mikser man alt på tallerkenen. Tradisjonelt spiser man med høyre hånd, men på alle restauranter får turistene bestikk.

Typiske retter vi har fått servert er curry med dahl (linser), gresskar, grønne bønner, potet, egg og aubergine servert med ris, papadam og mango chutney. Om man ikke velger vegetarisk, vil man ofte få servert én rett med kjøtt eller fisk, og resten av rettene er vegetariske.

Andre gode retter er roti (flatt, tynt brød)  med ulike fyll, kottu roti som er finsnittet roti blandet med grønnsaker og egg (kan minne om stekte nudler med er mer “deigete”), stringhoppers (risnudler) og pannekaker med kokos. De har også en god yoghurt som kalles curd og er laget av bøffelmelk. Denne er knallgod med fersk frukt og kithul sirup (minner litt om lønnesirup).

Matlagingskurs hos Chinta og Jagath

Gode møter med mennesker er noe av det jeg setter mest pris på når jeg reiser. Vi møtte Jagath og Chinta i Hikkaduwa. Elisabeth og Ingeborg tok tuk-tuk i Hikkaduwa, og sjåføren prøvde å overtale dem til å ta noen turer med ham. Det gjorde vi ikke, men vi booket at kokekurs hos kona hans uten å vite noe mer enn pris og at det kunne tilpasses vegetar. Det var jammen et godt valg!

Vi hadde tre herlige timer hjemme hos dem, der Chinta loset oss gjennom tilbereding av ni ulike tradisjonelle curry-retter. Dette var jammen mer stas enn å lære kokekunster på et restaurantkjøkken altså – og få hele familiehistorien på kjøpet!

Kultur og Buddhisme

Omtrent 70 prosent av befolkningen i Sri Lanka er buddhister, og det er Theravada Buddhisme som er mest utbredt. Jeg syns buddhistisk filosofi er utrolig spennende, og satte pris på en halv dag i Anuradhapura for å se mange av de viktige landemerkene for buddhister i Sri Lanka samt lære mer litt om historiske hendelser og besøke de gamle ruinene fra eldre tider.

I Anuradhapura står også det hellige treet Jaya Sri Maha Bodhi, som sies å være en avlegger av Sri Maha Bohdi i India, som er treet Buddha satt under for å oppnå innsikt og nirvana. Treet ble plantet i år 288 fk, og er et av de aller helligste stedene for Buddhister i Sri Lanka – og er et sted Buddhister fra hele verden besøker.

Jeg besøkte Dambulla Caves, huletemplene på toppen av høyden med fantastiske Buddha-statuer og takmalerier. Jeg klatret også alle trappetrinnene til toppen av den 200 meter høye Sigirya Rock, som også kalles Lion Rock fra de enorme løveføttene (og tidligere også hode) som markerer inngangen til det gamle fortet.

Du finner vakre templer over hele Sri Lanka, og jeg oppsøkte flere av dem fordi jeg liker den fredfulle stemningen ved Buddhisttemplene.

Trafikken – harmoni i kaoset

Trafikken i Sri Lanka fremstår som kaotisk. For det første kjører de på venstre side, og mange av hovedveiene er smalere enn vi er vant til i Norge. Det er mange scootere, motorsykler og tuk-tuker i tillegg til biler, og tilsynelatende kjører man forbi akkurat som man føler for uansett om man har møtende trafikk eller ikke – og sikkerhetsmarginene er langt mindre her enn i trafikken i Norge. I tillegg er det mye folk langs veiene, hunder vimser rundt i gatene og ligger gjerne halvveis ute i veien – men på forunderlig vis flyter alt i en slags harmoni der alle tar hensyn til alle. Trafikken her regnes imidlertid som en av de største risikoene når man reiser i Sri Lanka.

Etter en rundtur på ti dager i bil med sjåfør var jeg litt mer avslappet til trafikkbildet,og var så utrolig fristet av alle de svingete veiene gjennom vakker natur. Jeg har aldri vært et sted der det er så svingete veier!  Jeg var imidlertid fortsatt litt nervøs for å kaste meg ut i det selv – men det gjorde jeg altså. Jeg leide motorsykkel, og etter noen turer på de smale og rolige “jungelveiene” rundt Hikkaduwa la jeg ut på tur langs kysten og oppover fjellene.

Det gikk overraskende bra! Jeg sklei rett inn i kaoset og tutingen og hadde ingen dårlige opplevelser i løpet av uken jeg kjørte rundt på egen hånd. Man skal imidlertid være skjerpet hele tiden, for her er ikke “ditt” felt bare ditt. Bussene kjører like gjerne forbi når de har møtende trafikk som når de har klar bane.

Praktisk informasjon

• Tidsforskjell: + 4.5 timer
  • Valuta: Sri Lankan Rupi (LKR). 1000 rupi er omtrent 50 kroner.
  • Visum: Du må søke om ETA, vanlig turistvisum er gyldig i 30 dager
  • Reise hit fra Oslo: Fly til Colombo:12-15 timer (Emirates, KLM, British Airways)

Mer fra Sri Lanka

Turen med Nordic Nomads er planlagt og gjennomført i samarbeid med Norlanka Travels, som har dekket utgifter til rundreisen i Sri Lanka og opphold på At Ease. Flyreisen og andre opplevelser er betalt av meg selv.