Roadtrip fra Norge til Mongolia. Del to – England, Frankrike, Italia og Slovenia

Det ble mange klemmer og lykkeønskninger fra heiagjengen på ti som var med fra Norge til England for å se oss vel avgårde. Jeg hadde sommerfugler i magen idet vi kjørte ut av porten og så de siste vinkende hendene forsvinne i det fjerne.

Vi var endelig på vei, og målet var Ulan Bator i Mongolia! Hensikten med turen var slett ikke å rekke fram raskest mulig, men å oppleve tusenvis av kilometer og ukesvis med ukjente veier, fremmede land, mennesker, nye kulturer, spennende ny mat  og opplevelser.

I denne delen kan du lese om turen gjennom England, Frankrike, Italia og Slovenia.

Frankrike

Frankrike var første land ut. Med få unntak raste vi gjennom landet i 120 på motorveiene, og så stort sett bare åkre, skog og noen landsbyer i farten.

Noen gode minner henger imidlertid igjen. Vi opplevde fransk gjestfrihet hos en venn av Gro, med et sent kveldsmåltid, etterfulgt av en god natts søvn, deretter kaffe og croissant til frokost.

Vi tok oss også tid til å svinge innom et ekte fransk slott, vi hadde en herlig picnic med franske fristelser ved en elv vi passerte, og vi gikk en morgentur ved bredden av Lake Annecy.

Videre kjørte vi gjennom den 11 611 meter lange tunnelen under Mont Blanc over til Italia. Imponerende 550 000 kubikkmeter stein ble sprengt ut for å lage denne tunnelen. På andre siden fikk vi det første glimtet av fjellandsbyene i Aosta Valley.

Italia

Mat og kultur går hånd i hånd i Italia. Det er sterke tradisjoner både rundt selve matrettene og det å innta selve måltidet. Man skal ha god tid –  man skal nyte selskapet og selve maten, og ofte også vin. Det er store regionale forskjeller på matkultur i Italia, og selv den enkleste rett har røtter i tradisjoner. Vi tok oss ikke tid til et fem-retters måltid i Italia, men vi fikk en smak av både risdyrking, risotto og vin!

Vi besøkte en stor gård som produserer ris og risotto, hele 500 hektar dyrkes, med ti ulike sorter ris. Vi ble vel mottatt av Gianluca som viste oss rundt, og vi var innom både markene rundt gården og de enorme produksjonslokalene. Noen svette timer senere dro vi fra landsbygda til Torino for natten, men solsvidde skuldre og med ny kunnskap om risdyrking og foredling til risotto.

Vi spiste steinovnsbakt pizza bakt av en blid kokk – og vi tok oss tid til en vinsmaking i Piemonte på vingården Cascina Desderi. Gården ligger på toppen av en ås, med utsikt over dalen. De har også et lite hotell, samt at det er mulig å være med på matkurs og lære mer om tradisjonell Italiensk mat fra Asti.

Vi var så heldig at vi ble invitert med på vinsmaking med en gruppe turister når vi var innom – og vi fikk smake oss gjennom både hvitt, rosé og rødt mens de fortalte om farge, lukt og smaking av vin.

Vingård i Piemonte

Siste natten i Italia hadde vi vår første overnatting i telt – ved Gardasjøen. Det er Italias største innsjø, og er et populært turistmål med strender og hoteller ved innsjøen. Vi kom fram så sent at det allrede var mørkt, og hadde vårt første oppsett av campen i bekmørke med hodelykter. Ti minutter etter teltene var oppe var det imidlertid slutt på idyllen – regnet høljet ned en stund, og etter regnet kom vinden.

Til tross for at værgudene ikke var på vår side på kvelden våknet vi til strålende sol, og etter frokost tok vi en båttur på Gardasjøen rundt det historiske senteret med slottet og ruiner etter romerne fra rundt 500-tallet. Vi skulle gjerne hatt en rundtur til fots på øya også, men skal man kjøre over 1/3 av jordens overflate kan man ikke regne med å få tid til alt…

Slovenia

I Ljubljana i Slovenia bodde vi på hostel Celica, som tidligere var et gammelt fengsel. Hostellet ligger i Metelkova, som er et område i Ljubljana sentrum som er et slag sosialt sentrum bestående av gallerier, studio for kunstnere og barer, og her holdes også konserter. Hele området er fascinerende, og jeg hadde skikkelig sansen for de kreative kunstverkene overalt.

Metelkova i Ljubljana

Ljubljana er en vakker by, og vi tok en kort gåtur gjennom byen, og endte til slutt på Ljubljana Castle med panoramautsikt over byen og middag med lokale spesialiteter. Vi rakk nesten tilbake til hostellet før regn og tordenvær satte inn – og det varte natten gjennom.

Etter det jeg husker som den klammeste natta på hele turen, i øverste køya på et lite rom med skråtak – og uten lufting på grunn av regnet, var det på tide å kjøre videre. Dette skulle imidlertid vise seg å ikke være den verste natten på turen – den kom langt senere…

Før vi dro, tok vi oss imidlertid noen timer kjørefri for å oppleve det lokale markedet i byen.

Videre gikk turen til Kroatia. Der opplevde vi strandliv på Brac, etterfulgt av en svipptur innom Bosnia. Der ble det biltrøbbel. Tilbake i Kroatia fikk vi spesiallaget en bildel som var umulig å oppdrive på kort varsel – av den kjekkeste bilmekanikeren i Split ifølge de lokale damene!

Lurer du på hvordan det gikk videre? Følg med hele veien til Mongolia!
Road trip – Norge til Mongolia del tre (Kroatia – Bosnia-Hercegovina – Kroatia)
Road trip – Norge til Mongolia del fire  (Montenegro – Albania – Makedonia)
Road trip – Norge til Mongolia del fem (Hellas og Tyrkia) Kommer snart!
Road trip – Norge til Mongolia del seks (Iran) Kommer snart!
Road trip – Norge til Mongolia del sju (Turkmenistan og Usbekistan) Kommer snart!
Road trip – Norge til Mongolia del åtte (Kirgisistan, Kasakhstan og Russland Kommer snart!
Road trip – Norge til Mongolia del ni (Mongolia) Kommer snart!

Har du gått glipp av tidligere bloggposter?
Road trip – Norge til Mongolia del én (Historien bak)

Hva gjør tre eventyrlystne kvinner som ønsket å utforske nye veier, bli kjent med nye kulturer og oppleve gjestfriheten når man reiser litt utenfor allfarvei? Jo, de tar på seg en skikkelig utfordring: å kjøre fra Norge til Mongolia i en lysende gul ambulanse! Vi var på veien i 11 uker, kjørte gjennom 18 land og la bak oss 18 200 kilometer. Her snakker vi roadtrip!