På ville veier på Island – motorsykkeltur med lokale guider i høylandet

Landmannalaugar ligger i høylandet på Island og er populært reisemål for dagsbesøkende som vil oppleve landskapet med de fargerike fjellene og bade i den naturlige varme kilden. Landmannalaugar er også det nordligste punktet på en av Islands mest populære hikingruter. Jeg dro hit på dagstur innover fjellveiene på motorsykkeltur med Ride With Locals.

Jeg har ikke nok erfaring til å legge ut på fjellveiene på Island med motorsykkel på egen hånd, så god tid i forveien booket jeg en dagstur med motorsykkelguide fra Ride With Locals. Jeg overlot fullt og helt til dem å legge opp ruta. Jeg ville ha en dag og kjøre på grus- og fjellveiene, og ville også prøve meg på mine første elvekrysninger – og jammen skal jeg si at de la opp til en utfordrende og fin dag!

Ride with Locals – lokalkjente guider på motorsykkel

Ride With Locals er en lokal turoperatør som arrangerer motorsykkelturer i små grupper til høylandet på Island. De tar deg med gjennom det fantastiske landskapet på veiene du ikke finner på å velge selv, og turene går på grus- og fjellveier med overnattinger på fjellhytter. Firmaet drives av tre venner som er fra Selfoss, og som har “vokst opp” på motorsykkel i høylandet. De arrangerer flere turer i året for erfarne enduro-kjørere, der du får inkludert både motorsykkel, overnatting og mat. De kan også legge opp turer for enkeltpersoner eller små grupper etter avtale. Du må ha eget kjøreutstyr. Du finner mer informasjon på nettsidene deres.

Når jeg kom til Selfoss fikk jeg ikke bare én guide – men to! Jeg møtte Skúli og Guðjón kvelden før så de fikk se motorsykkelen jeg kjørte, så de kunne planlegge ruta bedre. De foreslå å kjøre til Landmannalaugar med noen stopp underveis. Og det gjorde vi.

Historie, fosser og eventyrdalen Gjáin

Første stopp på veien var Hjálparfoss, før vi fortsatte til den rekonstruerte historiske gården Stöng i Þjórsádalur. Her er langhus og gårdstun fra vikingtiden rekonstruert etter originalbygningene, som ble begravet av aske fra Hekla. Det antas at gården ble begravet i et utbrudd helt i starten på 1100-tallet.

Den grønne dalen Gjáin er som tatt ut av et eventyr, og her skulle jeg gjerne hatt en hel dag for å gå rundt. Den ligger bare en halvtimes gåtur fra Stöng, men det går også bilvei imellom. Videre var vi innom Haífoss innerst i Þjórsádalur, som er den fjerde høyeste fossen på Island med et fall på 122 meter. Rett ved siden av er fossen som kalles Granni.

 

.

Høylandet og naturreservatet Fjallabak 

Jeg ble skikkelig fascinert av høylandet på Island. Det er vilt, røft og vakkert.

Fjallabak har vært et beskyttet naturreservat siden 1979. Det inkluderer fjellområdet som omgir Landmannalaugar, og hele området ligger over 500 moh. Her finner du både fargerike ryolittfjell, vulkansk aktivitet, lavafelt, innsjøer, elver og geotermiske områder med varme kilder og damp som står opp fra bakken. Ikke langt unna ligger også vulkanen Hekla, som er en av Islands mest aktive vulkaner.

Landmannalaugar er kun tilgjengelig via fjellveiene som er åpen på sommerstid, vanligvis fra juni til en gang i september. Om du vil besøke området på vinteren, finnes det guidede turer med superjeep.

.

Fjellveiene på Island

Alle veien merket F- på Island er fjellveier som har grusdekke, og er av ulik kvalitet. Stort sett er veiene greie å kjøre, og på motorsykkel var største utfordringen når det var løsgrus eller sand. F-veiene har ikke broer, så man må kjøre gjennom elvene som krysser veien. Du skal altså ha et egnet kjøretøy for å komme frem her. Om du ikke har en skikkelig firhjulstrekker som er høy nok anbefales det å reise på en guidet tur med bil eller buss. Det går daglige busser til Landmannalaugar.

Å kjøre motorsykkel på veiene gikk fint så lenge man har en egnet motorsykkel, gode dekk og litt erfaring med grusveier. Store deler av veien syns jeg var fin å kjøre, men jeg tok det ekstra rolig gjennom de løse partiene. Og man skal ha respekt for elvene her! Jeg ble fortalt at det stadig er motorsykler som går under eller får motorstopp i elvene fordi dybde og strømmen i elven blir feilberegnet. Jeg var glad jeg kjørte med lokalkjente som har krysset drøssevis med elver før. De har erfaring med å vurdere både om man skal krysse elven og hvor man eventuelt skal krysse elven.

Landmannalauger – målet i syne

Fjellhytta i Landmannalaugar kom til syne, men før vi var helt framme var det en stor utfordring: å krysse elva over til andre sida. Jeg syns elva var litt bred, og jeg syns det var litt sterk strøm også… Skulle jeg virkelig kjøre over der? Det ville i så fall være min aller første elvekrysning på motorsykkel.

Guidene mente det var helt fint å kjøre over. Skúli forklarte meg ulike måter å kjøre over elva på, og jeg gikk for å kjøre sakte over mens jeg bruker bena til å støtte i bunnen på sidene.

Min aller første elvekrysning gikk bra, og med litt høy puls på andre sida var jeg utrolig fornøyd!  

Basecamp for hikingruta Laugavegur

Ved Landmannalaugar ligger det en fjellhytte som drives av Ferðafélag Íslands, som tilsvarer Den Norske Turistforening. Man kan også campe der, og på sommerstid er der et minisupermarked og café i  noen gamle busser.

Laugavegur er en av de mest populær hikinturene på Island. Ruten er 55 kilometer lang og går gjennom vulkansk landskap fra Landmannalaugar i nord og til Þórsmörk som ligger ved foten av isbreen Eyjafjallajökull.

De fleste som går turen bruker tre-fire dager. Underveis er det fjellhytter og campingplasser der man kan overnatte. Det er kun mulig å gå turen på sommeren. Været kan være skikkelig røft i høylandet, så det er viktig å ta værforbehold og være forberedt på at man må krysse flere elver underveis. Ferðafélag Íslands har detaljert informasjon om turen, avstander og overnattingsmuligheter – og viktige tips til sikkerhet.

Tid for bad i en naturlig varm kilde

Vel over min første elv parkerte vi syklene i duskregnet, og satte oss inn i et stort telt utenfor fjellhytta for å spise matpakka. Etter flere timer på sykkelen på ulike type veier var det herlig med en pause. Og enda herligere å ta et bad i den varme kilden!

Det ryktes at den varme kilden slett ikke var så varm nå på grunn av smeltevann etter vinteren – men jeg var klar for å prøve.

Den varme kilden Landmannalaugar. Foto Skúli Már Gunnarsson

Vannet var lunka når jeg vassa uti og gikk bortover på en bunn av små rullestener. Vannet var ikke dypt, men varierte mellom en halvmeter og en meter. Det strømmet vann inn til kilden fra flere steder, fra noen av dem rykende varmt vann, mens andre var iskaldt smeltevann. Jeg fant meg en plass der jeg fikk mest av de gode varme vannet, iblandet noen skikkelig iskalde gufs bak på ryggen.

Regntung og våt hjemtur

Tilbake på motorsykkelen krysset vi samme elven på vei tilbake, og begynte på hjemturen.

På vei til Landmannalaugar kom vi nordfra langs F26 og tok av på F208, og fulgte denne til vi tok av på F224 inn til Landmannalaugar. På vei tilbake kjørte vi samme vei et lite stykke, men tok så av vestover langs Landmannaleið.

Når vi kjørte F208 var det ingen elvekrysninger før vi kom fram til Landmannalaugar. Man må ikke krysse elven der heller, for det er en parkeringsplass ved elven. Så man kan vasse over i stedet for å kjøre over.

Langs Landmannaleið måtte vi imidlertid krysse flere elver, der Helliskvísl var den største. Her fikk jeg god hjelp når jeg kjørte over så jeg ikke skulle rote meg ut på for dypt vann. Denne elven var såpass bred og dyp at den lille, røde bilen man skimpter på bildet snudde og måtte kjøre den lange veien tilbake til F208 når de skjønte at de ikke ville komme over. 

Sliten – og utrolig fornøyd med dagen

Etter å ha vært på farten i ti timer var jeg rimelig sliten. Når vi nådde en av hovedveiene og jeg fikk valget mellom grusveier og asfalt det siste stykket tilbake til Selfoss var jeg helt klar for et strekke med asfalt! Vel tilbake på hostellet var jeg våt, sliten – og utrolig fornøyd med dagen!

Om du har lyst på et skikkelig motorsykkeleventyr på ville veier på Island, så anbefaler jeg å kjøre med gutta i Ride With Locals. Jeg hadde en knallfin dag med akkurat passe med utfordringer, og de var flinke til å tilpasse turen til mitt nivå og hjelpe meg der jeg trengte. De er også utmerket selskap, og kan fortelle deg mye om Island og høylandet.

Flere artikler om motorsykkel

Følg gjerne med på sosiale medier for live oppdateringer:

Er du glad i å reise med motorsykkel?
Meld deg gjerne inn i gruppen Motorsykkelreiser på Facebook for å dele tips og erfaringer.

Tusen takk til Ride With Locals for en fantastisk dag i høylandet! Bildene i artikkelen som ikke er tatt av meg er merket med fotograf. 

Island på motorsykkel

Pakket og klar for å bli kjent med Island.

6 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kanskje du også har lyst å lese: