Road trip Norge til Mongolia. Del fem – Hellas og Tyrkia

Fra greske salater, kjøkkenglede og strender i Hellas kjørte vi videre til Tyrkia for å oppleve metropolen Istanbul. Vi møtte også en gammel venn og familien hans, og fikk både badet i Svartehavet og sett det fascinerende landskapet i Cappadocia fra luftballong ved soloppgang.

Vi passerte raskt gjennom Hellas, men stoppet over noen dager i Eleftheres. Her møtte vi norske Tove, som hadde bodd i Hellas i årevis og drev sitt eget gjestehus. Når vi kom på besøk var det allerede fullt, men vi var så heldige at vi fikk campe i hagen og fikk tilgang på både varm dusj og vaskemaskin.

Kjøkkenglede

Her fikk vi også muligheten til å utfolde oss på kjøkkenet, og siden de to jeg reiste med begge er knallgode kokker, tok vi på oss å lage middag for alle gjestene en kveld. Det var en fryd å ha tilgang til et stort og fint kjøkken, og kunne lage akkurat hva vi ville!

Rundt middagsbordet ble det snakket mye om turen vår til Mongolia, og et spørsmål som stadig gikk igjen var “Hvorfor?”. Svaret er:  eventyrlyst, såklart! Dette eventyret klarte vi også å kombinere med å samle inn en god slump penger til ulike prosjekter i Mongolia.

Etter gode dager hos Tove fortsatte turen. Første stopp ble bare noen kilometer fra gjestehuset. Er det ikke herlig å ha følelsen av at man har all verdens tid til å gjøre akkurat som man vil? Strendene her var nemlig altfor fine til å bare kjøre forbi. Etter en tur på stranda, et bad og enda en gresk salat, så satte vi kurs mot Tykia.

Herlige og kaotiske Istanbul

I Tyrkia startet vi med tre hele dager i metropolen Istanbul. Vi hadde en kaotisk start med å finne frem da vi først ankom, men en hyggelig mann på en bensinstasjon forbarmet seg over tre frustrerte jenter som ikke fant veien – han kjørte foran oss hele veien frem til hotellet, en tur på 20 minutter. Vi var lettere svett når vi endelig var framme i Sulthanamet og hadde fått plassert bilen lovlig parkert for de neste dagene, og så var vi klare for noen dager med storbyliv.

På vei til hotellet passerte vi en annen rally-bil og la igjen en hilsen – og kort tid etter kom gjengen på døra og inviterte oss ut på en øl. Etter middag og noen øl, endte vi på stranden med utsikt over til den asiatiske siden av Istanbul, og utvekslet reisehistorier til sent på natten.

Storbyliv og sighteeing

De neste dagene var fylt av store moskeer, yrende folkeliv, vakre bygninger og spennende matmarkeder. Vi klarte ikke å motstå alle butikkene som bugnet over av søte fristelser, og endte opp med en søt buffet til lunsj.

Kryddermarkedet er et typisk turistmål i Istanbul. Det ligger ved enden av Galata broen, og er fortsatt senter for krydderhandelen i Istanbul. I tillegg til krydder vil du finne en rekke lokale spesialiteter som nøtter, honning, te, tørket frukt, incir (fiken) og en mengde ulike lokum (turkish delight). Markedet ligger i en vakker bygning fra 1600-tallet, og var originalt bygd som en del av det nye moské-komplekset. Markedet kalles også det Egyptiske markedet, fra den tiden det var siste stopp på veien for kamelkaravanene som reiste Silkeveien fra Kina, India og Persia.

De fleste dager er det hektisk her, så vi dro dit tidlig på morgenen, mens de som jobbet der fortsatt var travelt opptatt med å forberede til dagens handel. Da var de mer opptatt av å forberede dagen enn å prøve å selge oss alt mulig, og vi slapp også unna de store turiststrømmene.

Fargerikt og spennende

Når man vandrer gatelangs i Istanbul blir øynene aldri mette. Det er fargerikt, det er mye som skjer, og det er fristende mat og søtsaker overalt! Grillet mais, ferskt brød,  iskrem og butikker som bugner over av tyrkiske søtsaker. Jeg syns imidlertid de ser bedre ut enn de smaker. En av mine favoritter på gaten i Istanbul er simit, en brødring med sesamfrø. Hver morgen går simit-selgerne ut på gata med svære fat fulle av brød, og går gatelangs til alt er solgt.

Jeg er også glad i den tradisjonelle tyrkisk teen, vanligvis servert i små, delikate glass. Den er vanligvis altfor søt, så det er lurt å be om lite sukker.

Full skrubb og skinnende ren

I Istanbul hadde jeg mitt aller første møte med tyrkiske bad. Her skal jeg si jeg ble skrubbet skinnende ren fra topp til tå! En driftig dame kommanderte meg rundt med “sit lady”, “lay down lady” og “turn around lady” mens hun vannet, skrubbet og såpet meg inn i flere omganger – etterfulgt av en halvtimes massasje. Jeg skjønner at dette kan være langt over intimsonen til en nordboer, og jeg syns det var en noe bisarr opplevelse selv – men jeg syns ikke  det var ubehagelig på noe vis. Etter ukesvis på veien følte jeg meg skikkelig ren etter skrubben, og deilig avslappet etter massasjen.

Fra Europa til Asia

På vei videre kjørte vi over den eneste broforbindelsen mellom Europa og Asia, en kaotisk bro det tok oss over en time å passere – selv om vi startet tidlig på morgenen for å prøve å unngå den verste trafikken.

Et gjensyn med Couchsurfingvenn

Fra Istanbul gikk ferden til en venn av meg som jeg møtte via Couchsurfing. Han hadde bodd hjemme hos meg i Norge. Nå fikk vi nyte gjestfriheten hans i Tyrkia. Han stuet oss inn i den lille bilen sin sammen med kone og to barn, og vi raste rundt hele ettermiddagen for å få med oss alt som var verdt å se i nabolaget. Etter nydelige fjellturer, deilige måltider som konen hans tilberedte og et glimt av det lokale livet på kveldstid vinket vi igjen farvel – og forhåpentligvis krysses våre veier igjen i fremtiden.

Bading i Svartehavet og safran

Når vi først var så nære, var det ikke aktuelt å kjøre videre uten å bade i Svartehavet. Vi kjørte derfor til Amasra, og jeg hadde mitt første bad i Svartehavet i en vakker solnedgang. Vi bodde på et lite og hyggelig hostel rett ved sentrum, der ingen pratet engelsk – så all kommunikasjon gikk via telefoner med en venn som pratet engelsk.

Neste dag fortsatte vi til Safranbulo. Her dyrkes safran, et av verdens mest kostbare krydder. Byen var tidligere en viktig handelsplass for safran. Den gamle delen av byen var utrolig sjarmerende, her er det mange gamle og flotte byggverk: museum, moskéer, fontener, tyrkiske bad og et klokketårn. Når vi gikk gjennom markedet var det safran i alle mulige variasjoner – i såper, parfyme, kremer, matvarer og selvsagt rent krydder. Og her ble jeg også sjarmert av varene til metallsmedene i byen, og en av de flotte tekannene ble med videre på turen.

Eventyrlige steinformasjoner

I Cappadocia bodde vi på campingen til Ahmed, en mann som tilsynelatende aldri gikk tom for energi. Med panoramautsikt over Göreme, hyggelige tekopper hos handelsmenn i byen og en uforglemmelig ballongtur over det fascinerende steinlandskapet er dette området prentet inn i minnet for alltid. Hit skal jeg igjen, med god tid til å nyte det fantastiske og fascinerende landskapet!

Tyrkia var et behagelig land å kjøre i, og det var definitivt et land der polititet skapte lite bry for oss. Vi fikk oss en god latter når vi etter en liten bråbrems passerte politibilen – som var laget i papp. Det skulle vise seg at ikke alle land var fullt så enkle…

Så skulle vi over til Iran. Vi var spente – men til tross for strenge offentlige regler i landet, skulle Iran vise seg å bli en av mine favoritter på turen!

Følg oss videre fra Norge til Mongolia
Road trip – Norge til Mongolia del seks (Iran) – kommer snart!
Road trip – Norge til Mongolia del sju (Turkmenistan og Usbekistan) – kommer snart!
Road trip – Norge til Mongolia del åtte (Kirgisistan, Kasakhstan og Russland – kommer snart!
Road trip – Norge til Mongolia del ni (Mongolia) – kommer snart!

Har du gått glipp av tidligere bloggposter?
Road trip – Norge til Mongolia del én (Historien bak)
Road trip – Norge til Mongolia del to (England – Frankrike – Italia – Slovenia )
Road trip – Norge til Mongolia del tre (Kroatia – Bosnia-Hercegovina – Kroatia)
Road trip – Norge til Mongolia del fire (Montenegro, Albania og Makedonia)

Hva gjør tre eventyrlystne kvinner som ønsket å utforske nye veier, bli kjent med nye kulturer og oppleve gjestfriheten når man reiser litt utenfor allfarvei? Jo, de tar på seg en skikkelig utfordring: å kjøre fra Norge til Mongolia i en lysende gul ambulanse! Vi var på veien i 11 uker, kjørte gjennom 18 land og la bak oss 18 200 kilometer. Her snakker vi roadtrip!