Økoturisme i Costa Rica: en guidet tur med Costas

Jeg var forventningsfull da jeg våknet opp klokka fem om morgenen. Til tross for en reise på 20 timer og lite søvn, så fikk jeg ikke til å sove igjen på grunn av tidsforskjellen fra Norge. Det var min første dag i Costa Rica, og min første tur til mellom-Amerika. Denne dagen skulle jeg på dagstur for å se min aller første vulkan. På kjøpet fikk jeg fantastisk guide som delte raust av egen kunnskap om økoturisme i Costa Rica og sin egen historie.

Sponset reise

Jeg bodde på et av byens finere hoteller, og Hotel Grano de Oro er kjent for å ha en av de beste restaurantene i byen. Jeg spise gallo pinto til frokost i den hyggelige frokosthagen. Dette er en miks av ris og bønner som serveres med egg, ost og tortilla til frokost. Etter en deilig start på dagen la jeg ut på tur med guide.

Jeg trivdes med Costas fra første minutt. Han var blid, pratsom og kunnskapsrik. Gjennom ham fikk jeg et grundig innblikk i fremveksten av økoturisme i Costa Rica.

Det handler om å elske det du gjør

Constantino Carabaguiaz, som foretrekker å kalles Costas, er i starten av 50-årene og har jobbet som guide og sjåfør i over 20 år. Han elsker virkelig det han gjør til daglig!

‑ “Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life”, sa han smilende.

Så fortsatte han å fortelle om landskapet, historien til landet, og om fremveksten av bærekraftig turisme og økoturisme i Costa Rica. Han fortalte også sin egen historie, om hvordan han gikk fra å jobbe som sjåfør til å bli en populær flerspråklig guide.

Visste du at Costa Rica er regnet som en av de fremste i verden på økoturisme?

Volcano Poás

Første stopp for dagen var vulkanen Poás. Etter en kjøretur på rundt 5 mil fra San José, siste biten på smale, svingete fjellveier, var vi fremme.

– Dette er den mest besøkte vulkanen i Costa Rica. Ikke bare for turister, men også for skoleklasser og lokale, fortalte Costas mens vi fulgte stien mot vulkanen.

Vi hadde bare gått noen minutter før lukten av svovel begynte å stikke i nesa. Costas gikk raskt, og ba oss skynde på.

Selv om vulkanen har mange besøkende hvert år, så er det ikke alle som er så heldige at de får klar utsikt over krateret og innsjøen i bunnen. Det er størst sjanse for å få et godt overblikk om morgenen, før skyene siger inn og dekker krateret.

Det var vår lykkedag! Til tross for at klokka var 10 når vi kom frem, så fikk jeg endelig sett min første vulkan. Det var imidlertid bare såvidt, bare et kvarter etterpå hadde skyene dekket det meste av utsikten.

Vulkanen Poás ligger på rundt 2300 moh. Den består av et massivt krater, med en diameter på 1320 meter og dybde på 300 meter. Innsjøen i bunnen er verdens sureste innsjø, med en pH som nærmer seg 0. Surheten i vannet gjør at det er minimalt med liv i innsjøen. Vulkanen har hatt utbrudd 39 ganger siden 1828, og er fortsatt regnet som en aktiv vulkan selv om siste store utbrudd var på 50-tallet.

Det er flere turstier i området rundt vulkanen, som går gjennom tåkeskogen. Tåkeskog er tett skog i fuktige og tropiske høytliggende områder (2000-3000 meter), og trærne her er ofte like høye som i tropisk regnskog. Den høye luftfuktigheten gjør at det nesten alltid er tåke og skodderegn i denne typen skog. Omtrent en times gåtur fra vulkanen, ligger et inaktivt krater med innsjøen Lake Botos.

Naturskjønt land

Mange reiser til Costa Rica for naturopplevelser, meg selv inkludert. De promoterer seg som et eldorado for økoturisme, og med rette. Mange i turistbransjen her jobber kontinuerlig med å holde turistindustrien så grønn og bærekraftig som mulig.

Jeg besøkte Costa Rica i oktober, og da var det frodig og grønt overalt – det er kanskje det grønneste landet jeg har besøkt. Mer enn 26% av Costa Rica er beskyttede landområder, og de har 6% av verdens biodiversitet representert i landet.

Livets vei

– Jeg har opplevd hvordan livet tilbyr deg akkurat det som er ment for deg til riktig tid, fortalte Costas mens han manøvrerte bilen på de svingete veiene fra vulkanen mot neste stopp.

Foto: privat fra Costas

Han hadde aldri egentlig planlagt å jobbe med turisme. Som ung jobbet han som sjåfør for ulike selskaper som drev med transport av turister, og han var ikke sikker på hva han ønsket å gjøre videre i livet. Han likte imidlertid å møte nye mennesker, trivdes med stadig nye mennesker rundt seg, og i møte med flere og flere turister som snakket andre språk våknet interessen for å lære flere språk selv.

Økoturisme i Costa Rica i fokus

Costa Rica har klart å gjøre økoturisme til god og bærekraftig økonomisk utvikling. På begynnelsen av 80-tallet startet utvikling av turismesektoren, og på den tiden var økonomien svært avhengig av eksport av blant annet bananer og kaffebønner.

Costas fortalte meg at der var flere ting som satte Costa Rica på kartet på 80-tallet, og folk ble mer og mer oppmerksom på at dette var en attraktiv destinasjon å besøke. Mens det pågikk borgerkriger i nabolandene, skrev den visjonære politikeren Oscar Arias Sánchez en fredsplan for å avvæpne regionen. Costa Rica hadde avskaffet hæren allerede i 1948.

Fredsplanen Sanchez skrev ble vel mottatt av FN, og i 1986 ble Sanchez også valgt til president i Costa Rica. Ett år senere vant han Nobels Fredspris for sitt arbeid med å ende krigskrisen i mellom-Amerika, og på samme tid fikk Costa Rica sin første medalje i de Olympiske leker med svømmeren Silvia Poll. Alt dette gjorde at Costa Rica ble lagt merke til over hele verden.

Fokus på bærekraft

Med stadig økende turisme til landet, fikk tanken om å utvikle turistindustrien på en bærekraftig måte støtte både hos myndighetene og i store deler av turistnæringen. Det ble satt igang flere programmer for å utvikle turisme så bærekraftig som mulig. Idag regnes landet om en pionér innen økoturisme og bærekraftig reise. Dette vises ikke bare i turistnæringen, men også hvor langt de har kommet når det gjelder resirkulering av søppel, kreativ gjenbruk og resirkulering, miljøvennlige energiløsninger og opplæring av barn fra tidlig skolealder i hvor stor betydning dette har for miljøet.

– Utdannelse er gratis i Costa Rica, og å lære barn om miljø og bærekraft er et av de viktigste verktøyene vi har for å sikre en bærekraftig fremtid for landet vårt og for verden, konkluderte Costas. Han fortsatte med å ramse opp en rekke grunner til at Costa Rica klarte å bygge seg opp som en av de fremste på øko-turisme:

– Vi har aktive vulkaner og tropiske skoger. Vi har de vakreste tåkeskogene i verden, vi har regnskoger og også tropisk tørrskog. Vi har mange nasjonalparker og vernede naturområder, og vi har fokus på å bevare naturen vår. I Costa Rica kan turistene både dra på hiking i fjellene og skogene, dra på jungelsafari og elvesafari for å komme til de virkelig avsidesliggende områdene – og de kan nyte strandliv og god mat. Hva mer kan man ønske seg?

På min aller første dag i de grønne åsene på vei fra den storslåtte vulkanen hadde jeg ingen innsigelser. Ja, hva mer kan man ønske seg?

Jeg fulgte opp med å spørre ham hva som var hans absolutte favoritt.

– Det er det vanskeligste spørsmålet jeg får, men akkurat nå er det tåkeskogen Monteverde, svarte Costas.

Kunsten å dyrke kaffe

Vi kom frem til kaffeplantasjen Doka i småregn, og ble møtt av et frodig og vakkert område med blomster og grønt. Vi fikk utdelt paraplyer for å få en omvisning på plantasjen. Vi gikk en runde på de enorme områdene bønnene dyrkes, og fikk samtidig forklart både hvordan kaffebønner dyrkes og videre hvordan de prosesseres fra bønne til kaffekopp. Guiden var både engasjerende og hadde god kunnskap om dyrking av kaffe og utvikling av industrien i Costa Rica.

Det er mange manuelle prosesser i kaffedyrking og foredling. Hvor mye arbeid som ligger i det fikk jeg et inntrykk av på denne turen. De er mange menneskehender som jobber lange og harde dager for at bønnene skal utvikle seg til riktig kvalitet. Hver gang jeg ser bilder fra Doka, minner deg meg på å virkelig sette pris på kaffen jeg drikker – og ikke minst være bevisst på at den bør være fair-trade!

Kaffesmaking

Så kom høydepunktet for smaksløkene: å få smake seg gjennom de ulike typene kaffe. Se på farge og hvor hardt brent de er, lukte på bønnene – og sammenligne både lukt av bønner og smak av tilsvarende kaffe. Jeg klarte selvsagt ikke å forlate plantasjen uten et par poser med kaffebønner.

Jeg vil anbefale en tur hit dersom du er interessert i kaffe, for du lærer mye. Men vær oppmerksom på at dette er en helt mainstream turistopplevelse. Hvis du har lyst på et møte med de lokale, så er dette ikke en tur for deg. Selv om jeg vanligvis foretrekker det siste, likte jeg timene på Doka fordi jeg lærte så mye om kaffe.

Gleden av å dele ditt eget land med andre

Når vi spiste lunsj fortsatte vi å prate om steder i Costa Rica og hva som var verdt å se når man bare hadde en uke på seg. Jeg var spent på å se mer av landet etter første dags gode opplevelser. Senere i uken skulle jeg reise mot den karibiske delen, til området sør for Limón. Der ventet strandliv og en tur innover i jungelen for å besøke Yorking reservatet. Der lever folkene fortsatt på tradisjonelt vis og lever av turisme og å dyrke kakao. Videre skulle jeg besøke Tortuguero nasjonalpark lenger nord.

– Du vil virkelig sette pris på den vakre naturen på østkysten, sa Costas ivrig.

Han fortalte meg at han ikke var spesielt interessert i naturen og utendørskativiteter før han ble voksen. I 1993 jobbet han deltid som flerspråklig sjåfør innen reiselivet. Det å reise sammen med turister som satte så stor pris på opplevelsene i landet hans åpnet øynene hans. Han så mulighetne for å kombinere den nye interessen for naturopplevelser med erfaringer fra sjåføryrket og gleden ved å bli kjent med nye mennesker.

Foto: privat fra Costas

– Utviklingen av turisme skapte muligheter for mange mennesker. Det oppfordret oss til å lære flere språk og lære om vårt eget land for å kunne gi bedre og mer relevant informasjon til de besøkende. På den måten kan man få en god jobb i reiselivet, fortalte han.

Jeg spurte ham hva han syns er så spesielt med å jobbe med turister.

– Å få lov til å dele erfaringer med de som besøker landet mitt og få vise frem alt det vakre – folkene, naturen og tradisjonene som etterlater dem med minner for livet, det er spesielt, svarte Costas før han fortsatte:

– Sammen skaper vi opplevelser vi kanskje aldri glemmer. Noen ganger lærer jeg noe nytt fra dem, andre ganger lærer de noe nytt fra meg. Det betyr mye for meg.

Har du lyst å komme i kontakt med Costas? Send ham e-post på costastravel»at»yahoo.com.

Er du fristet til å besøke Costa Rica? Eller har du kanskje vært der?

Takk til Futuropa som inviterte meg med på tur til Costa Rica!